HomeFestesFiresJesús reivindica el sector oleícola amb una fira més participativa

Jesús reivindica el sector oleícola amb una fira més participativa

La 31a Fira de l’Oli de les Terres de l’Ebre convertix Jesús en epicentre del sector oleícola i de la cultura popular del territori del 8 al 10 de maig. El certamen, ja consolidat com una de les cites de referència a les Terres de l’Ebre, arriba enguany amb una edició marcada per la recuperació del sector després de diversos anys complicats a causa de la sequera, un augment notable de la participació i la incorporació de novetats que reforcen tant el vessant divulgatiu com el lúdic.

Els organitzadors posen en relleu una proposta que, més enllà de la promoció comercial, vol esdevindre un espai de trobada entre productors i consumidors i una plataforma de difusió de la cultura de l’oli. L’alcalde de Jesús, Víctor Ferrando, ha destacat que la fira “és parlar de gastronomia, de tradicions, d’orígens i també d’animals”. En esta línia, ha remarcat que, amb els anys, el certamen ha sabut evolucionar incorporant nous elements sense perdre l’essència.

Recuperació del sector

El president de la Fira, José Ramon Vallés, ha incidit en el bon moment que viu el sector després de tres campanyes marcades per la sequera. “Enguany podem parlar d’una campanya positiva”, ha afirmat, tot destacant que este fet s’ha traduït en un increment significatiu de la participació.

El 42è Concurs al Tast dels Olis de les Terres de l’Ebre ha assolit les 60 mostres presentades, una xifra que gairebé duplica registres habituals i que evidencia la recuperació productiva. Estes mostres se podran veure durant la fira a l’àgora de l’oli, que és un dels atractius per al públic.

A més, més de la mitat dels estands del pavelló estaran dedicats exclusivament a l’oli, una dada que reforça la voluntat de mantindre el focus en el producte estrella del territori. “La finalitat que tenim és el reconeixement als productors, almàsseres, cooperatives, i enguany podem estar satisfets”, ha remarcat Vallés.

Espai de negoci i coneixement

La fira també vol ser un espai de reflexió i oportunitats per al sector. Divendres s’obrirà amb una jornada tècnica centrada en noves vies de negoci per a l’oli d’oliva, que abordarà qüestions com l’oleoturisme, la gastronomia i l’exportació.

Diumenge tindrà lloc un dels moments clau: la Taula de l’Oli de la Llotja de Tortosa, on se fixaran els preus de referència del mercat. Este fet permet reforçar el paper de la fira com a punt de referència econòmica. El mateix dia es lliuraran els premis del concurs al tast, amb la presència de Xavier Vicens, exdirector del Panell de Tast Oficial dels Olis Verges de Catalunya, que enguany ostentarà la presidència d’honor.

Noves propostes Entre les novetats més destacades d’esta edició hi ha la incorporació del molí de Pataques al circuit de visites. Este equipament, adquirit recentment per l’EMD de Jesús dins del projecte de regeneració del nucli antic, se podrà visitar mitjançant un trenet amb recorreguts teatralitzats a càrrec del grup Euterpe.

Una altra novetat és la primera trobada de vehicles clàssics, que se celebrarà dissabte al matí i que ja ha despertat interès més enllà de les Terres de l’Ebre, amb participants previstos d’altres punts del territori.

Tradició, festa i activitats per a tots els públics

El director de la Fira, Josep Pere Puig, ha destacat que la programació d’enguany és “intensa i pensada per a tots els públics”, amb activitats concentrades especialment durant el cap de setmana. L’objectiu és que la fira siga “una festa al voltant de l’oli”, capaç d’atraure tant professionals com visitants.

El programa inclou concursos tradicionals com el d’allioli o el de llançament de pinyols d’oliva, tastos, demostracions de maquinària agrícola i exhibicions diverses. També hi haurà activitats gastronòmiques, concerts, cercaviles i propostes familiars.

La música tindrà un paper destacat, amb actuacions en directe divendres i dissabte a la nit, així com la participació de colles de gralles i tabals en una trobada que reunirà prop d’una vintena de formacions dels Països Catalans.

El paper creixent del món eqüestre

La fira continuarà apostant pel món animal com a element complementari. Tres hípiques participaran enguany amb exhibicions i activitats que valoren la relació històrica entre els animals i el treball agrícola. Els espectacles eqüestres inclouran carrusels, demostracions i activitats participatives, així com passejades amb cavall per al públic familiar. Des de les hípiques participants celebren la importància de mantindre este espai dins la fira.

Consolidació i projecció de futur

Amb més expositors, més mostres i una programació variada, la Fira de l’Oli de Jesús consolida la seua trajectòria i reforça el seu paper com a aparador del sector oleícola de les Terres de l’Ebre tres dècades després de nàixer. L’organització confia que la bona collita i l’alta participació es traduïsquen en una elevada afluència de visitants. Els organitzadors veuen en esta edició una oportunitat per a continuar creixent sense perdre l’essència: posar en relleu l’oli, els productors i la cultura que l’envolta.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies