Fa just un any, al gener del 2023, vaig assumir la responsabilitat de dirigir els Serveis Territorials del Departament de Territori a les Terres de l’Ebre. Personalment, un repte poder treballar matèries que no em són alienes, i sobre les quals ja havia treballat professionalment amb anterioritat. Durant aquest període intens d’un any, l’equip que conformen els Serveis Territorials hem treballat incansablement, però també assaborint cada moment d’aquesta experiència. Sempre, amb l’objectiu de millorar la vida dels ciutadans del nostre territori. Vull expressar la meva especial gratitud al delegat Albert Salvadó per la confiança dipositada en aquest encàrrec. Ara és el moment perfecte per a fer una primera valoració del que hem aconseguit fins ara.
Una de les qüestions més rellevants d’aquest any ha estat la proposta i l’impuls que hem donat al pla director urbanístic del sector econòmic Catalunya Sud. Aquest pla marca un abans i un després per al nostre territori, sent el primer que es desplega a les Terres de l’Ebre i que ens situarà al mapa industrial de Catalunya, com a un dels quatre grans polígons industrials amb visió estratègica de país. La col·laboració dels ajuntaments de Tortosa i l’Aldea ha estat fonamental, i amb l’esperança que el 2024 s’aprovi de manera definitiva el Pla Director Urbanístic, fixant les bases d’un futur econòmic sòlid.
La seguretat viària també ha estat una prioritat destacada en relació amb les infraestructures de comunicació. Feia anys que es parlava del 2+1 de la C12, la via que vertebra l’interior del nostre territori, de sud a nord, però no hi havia projectes ni la idea de com caldria plantejar-se de manera íntegra per abordar la seguretat d’aquesta via. En aquest any, la voluntat ha estat reestructurar tots els projectes i els hem impulsat tots. A dia d’avui ja s’ha iniciat el tràmit d’audiència municipal pel tram Amposta-Vinallop, i el 2024 aspirem a veure com comencen unes obres tan històriques com necessàries que milloraran la connexió i la seguretat viària.
Lligat a això, la mobilitat ha experimentat canvis significatius, amb ajustaments d’horaris i freqüències per adaptar-se a les necessitats dels estudiants, sobretot. La creació de l’ATM de Terres de l’Ebre ha estat el colofó al final d’any, una reivindicació del territori a la que hem donat forma i que durant el 2024 treballarem per bastir el Consorci que l’ha de regular, així com la integració tarifària amb el Camp de Tarragona. Estem avançant cap a una millora contínua de la mobilitat a la regió.
En l’àmbit de l’habitatge, hem posat a disposició del mercat 24 pisos a l’Ampolla que portaven 12 anys tancats, propietat de l’INCASÒL, i el 2024 preveiem que les primeres famílies es traslladin a aquests pisos. Que aquest cas puntual serveixi per visualitzar un dels problemes estructurals al que ens haurem d’enfrontar, com és l’accés a l’habitatge per a viure-hi. I això només és el principi, ja que la intenció és treballar per repetir aquesta iniciativa en altres promocions a qualsevol municipi per garantir el dret a un habitatge digne per a tothom.
Voldria destacar que aquest 2023 hem posat en funcionament el projecte Arrelament i Equitat Territorial a la comarca de la Terra Alta. Fora de la prova pilot feta a les Garrigues Altes, els 12 municipis del sistema de Gandesa ja estan treballant en projectes que dignifiquin habitatges i espais urbans per combatre el despoblament, i sobretot, per ajudar a repoblar i fixar habitants a tota la comarca. El 2024, posarem en marxa les primeres obres, contribuint a generar més oportunitats en una comarca tan sensible.
També hem participat activament en el projecte sobre la resiliència urbana del nostre territori que encapçala ONU-Habitat, essent prova pilot a nivell mundial. Estem segurs que els resultats obtinguts fins ara seran exportables a altres regions del món el 2024, demostrant la nostra capacitat per liderar qüestions de desenvolupament sostenible territorial.
Per últim, hem posat en marxa els preparatius per implementar la primera agenda urbana mancomunada de Catalunya, amb la participació dels municipis d’Amposta, la Ràpita i Alcanar.
A l’espera d’iniciar els treballs de participació pública el 2024, aquest projecte serà un exemple de col·laboració entre ajuntaments per a tot el territori, i pot marcar un abans i un després en les relacions entre municipis a escala supramunicipal.
El 2024, ens enfrontem a reptes importants, com les obres de drenatge de la C42 a Campredó i l’enllaç de la C43 al polígon industrial de Gandesa. També aspirem a veure realitzat l’heliport H24 del SEM a Móra d’Ebre.
En resum, aquest ha estat un any emocionant, i estem decidits a continuar aquesta tasca positiva cap a un futur prometedor per a les Terres de l’Ebre, un territori emergent. Amb projectes planificats i la col·laboració constant amb el món municipal, som optimistes respecte al 2024 i les oportunitats que ens pugui deparar.