El Consell de Ministres, en la seva reunió d’avui, ha autoritzat el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible a licitar un contracte per a la conservació i explotació de carreteres de l’Estat a la província de Tarragona, amb un valor estimat de 18,2 milions d’euros (IVA no inclòs).
La durada del contracte és de tres anys, amb possibilitat d’una pròrroga de dos anys i una altra addicional d’un màxim de nou mesos.
Els plecs inclouen requisits per a promoure l’eficiència energètica i la reducció d’emissions i s’emmarca en el programa d’aquest Ministeri per a mantenir les condicions de circulació, serveis viaris i seguretat en la Xarxa de Carreteres de l’Estat (RCE), assegurant que sigui accessible en les condicions adequades per a tots els ciutadans.
Aquest contracte, destinat al manteniment i conservació de 118,65 km de carreteres del sector nº2, inclosos 29,42 km d’autovia, abasta diversos trams de l’autovia A-7 i de les carreteres N-340, N-340A i N-235.
A més, serà objecte del contracte l’execució de l’obra de renovació de la senyalització vertical en la carretera N-340, entre els punts quilomètrics 1.058,440 i 1.121,800.
Reduir emissions
Dins de l’estratègia de reducció d’emissions i millora de l’eficiència energètica, els plecs de licitació dels contractes de conservació i explotació (COEX) de la Xarxa de Carreteres de l’Estat inclouen objectius de mitigació i compensació de la petjada de carboni, la qual cosa implica que les empreses hauran d’incloure en les seves ofertes el càlcul de la petjada de carboni que generaran durant l’execució del contracte en cada tram de la carretera.
Així mateix, aquestes es comprometran a presentar un pla de descarbonització en els sis primers mesos de contracte amb mesures reductores i de compensació d’emissions per a aconseguir un balanç neutre en carboni als cinc anys des de l’inici del contracte. La compensació es podrà realitzar a través dels projectes d’absorció registrats en el Registre de petjada de carboni, compensació i projectes d’absorció de diòxid de carboni, dependent del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, o bé mitjançant altres opcions. Aquest pla també s’inclourà dins dels criteris de valoració.
Amb això, es persegueix la reducció de 71.640 tones de CO2 anuals que, segons els càlculs realitzats per la Direcció General de Carreteres, genera el funcionament ordinari i les labors de manteniment i explotació de la Xarxa de Carreteres de l’Estat i es reforça l’orientació cap als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) amb els quals està compromès aquest Ministeri.
Característiques del model de conservació
El model de contractes mixtos (serveis i obra) per a l’execució d’operacions de conservació i explotació en la Xarxa de Carreteres de l’Estat persegueix oferir un servei integral de mobilitat a l’usuari, millorar l’estat de la carretera i xarxa i optimitzar els recursos públics.
A través d’ells, es fan treballs d’ajuda als serveis viaris i conservació ordinària de les carreteres, per a permetre que la infraestructura i els seus elements funcionals disposin de les millors condicions de circulació i seguretat possibles. S’inclouen actuacions com: agenda d’informació d’estat i programació, ajuda a explotació i estudis de seguretat viària i manteniment dels elements de la carretera amb adequats nivells de qualitat.
Des del 2022 es van incorporar mesures d’eficiència energètica en les instal·lacions de servei, com ara l’autoconsum, sistemes renovables de calefacció, mesures d’estalvi energètic en la il·luminació o la implantació de vehicles automòbils elèctrics.