HomeEducaci贸El risc de patir ab煤s escolar es triplica en infants amb trastorn...

El risc de patir ab煤s escolar es triplica en infants amb trastorn de l鈥檈spectre autista

Un equip investigador del grup Nutrici贸 i Salut Mental de la URV ha estudiat la prevalen莽a del trastorn de l鈥檈spectre autista (TEA) i del trastorn per d猫ficit d鈥檃tenci贸 i hiperactivitat (TDAH) en infants escolaritzats a la demarcaci贸 de Tarragona. La recerca, que tamb茅 ha determinat en quina mesura aquests trastorns afecten a les relacions socials dels infants, ha recopilat dades de 7.000 alumnes, dels quals n鈥檋a estudiat 700 detalladament. Els resultats van determinar que un 1,5% dels infants tenia TEA, mentre que un 5% va ser diagnosticat amb TDAH. Aquest estudi, anomenat EPINED, ha descobert que el risc de patir assetjament, a茂llament o exclusi贸 social pot arribar a triplicar-se en aquells infants que pateixen un d鈥檃quests trastorns.

En la primera part de l鈥檈studi, N煤ria Voltas i Josefa Canals, investigadores del Departament de Psicologia, van determinar la prevalen莽a 鈥攏ombre de casos diagnosticats en un moment i un entorn determinats鈥 de trastorns de l鈥檈spectre autista i trastorn per d猫ficit d鈥檃tenci贸 i hiperactivitat en infants de la demarcaci贸 de Tarragona. Per fer-ho, van cribrar m茅s de 7.000 infants de dos grups d鈥檈dat: alumnes d鈥橧nfantil 4 i del cinqu猫 curs d鈥橢ducaci贸 Prim脿ria (EP) d鈥檜na mostra representativa de tota la prov铆ncia. Mitjan莽ant test contestats pels mestres i les fam铆lies, van poder identificar aquells casos amb indicis de presentar algun dels dos trastorns. Del cribratge en va sortir una mostra de 700 infants, entre els quals hi havia un grup de control per avaluar el correcte funcionament de la metodologia.

Despr茅s de dur a terme entrevistes amb els menors i les seves fam铆lies i estudiar tots els casos individualment, les investigadores van determinar que l鈥1,5% dels infants de la mostra tenia TEA i, en el cas del TDAH, la prevalen莽a de diagn貌stic era del 5%. 鈥Tamb茅 hem valorat altres nens amb dificultats que queden fora del diagn貌stic, que no presenten tots els s铆mptomes; si els tenim en compte, podr铆em dir que un 3,5% dels infants presenta algun s铆mptoma de TEA鈥, puntualitzen.

Foto: URV

Un altre dels objectius de la recerca era determinar si els infants diagnosticats amb algun d鈥檃quests trastorns se senten despla莽ats socialment i en quin grau. Les investigadores van trobar que un 35% dels escolars d鈥橢ducaci贸 Prim脿ria amb TDAH informaven d鈥檈star patint algun tipus d鈥檃ssetjament, a茂llament o exclusi贸 social. 鈥Aquest fenomen s鈥檃greuja en aquells infants que presenten TDAH de tipus combinat, 茅s a dir, amb tots els s铆mptomes t铆pics: d猫ficit d鈥檃tenci贸, hiperactivitat i impulsivitat鈥, explica N煤ria Voltas.

Pel que fa als escolars amb TEA, els quals es caracteritzen per presentar dificultats en la interacci贸 i comunicaci贸 social, i problemes conductuals, s鈥檋a trobat que el 58% se senten despla莽ats i exclosos. 鈥Els infants amb TEA volen relacionar-se per貌 no saben com; en el cas dels TDAH, s贸n tan moguts i intensos que el trastorn influeix en la seva relaci贸 amb els altres鈥, explica Fina Canals. Aquestes particularitats fan que la seva conducta pugui ser percebuda com 鈥estranya鈥 o 鈥molesta鈥 pels seus companys. Pels escolars sense cap tipus de trastorn diagnosticat, l鈥櫭璶dex de percepci贸 d鈥檃ssetjament, a茂llament o exclusi贸 social se situa en un 18%.

La recerca tamb茅 ha revelat que en els casos que presentaven els dos trastorns, 茅s a dir, els com貌rbids, la sensaci贸 d鈥檃茂llament social s鈥檃ccentuava. Aquests resultats no descriuen els infants amb TEA i TDAH d鈥橧4, ja que no s贸n prou madurs per respondre els tests de percepci贸 victimitzaci贸 per ab煤s escolar.

El bullying t茅 conseq眉猫ncies a llarg termini i augmenta el sentiment de por vers les relacions socials; tenir TEA o TDAH i sentir-te victimitzat incrementa els problemes emocionals鈥, diu Fina Canals. Quan aquestes persones creixen i entren a l鈥檃dolesc猫ncia i a l鈥檈tapa adulta presenten 鈥铆ndexs molt elevats de trastorns de salut mental鈥 i un 鈥elevat risc de su茂cidi鈥. Per aix貌, les autores de la recerca reivindiquen la necessitat que els programes contra el bullying incloguin especificacions per a grups de risc amb mesures concretes.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introdu茂u el vostre comentari.
Introdu茂u aqu铆 el vostre nom

40 + = 43

脷ltimes not铆cies