HomeEconomiaLa rendibilitat dels negocis, clau per al sector agroalimentari i el producte...

La rendibilitat dels negocis, clau per al sector agroalimentari i el producte local de la Ribera

Si el mes passat eren els restaurants de la comarca els que se sumaven a les propostes formatives del Ribera d’Ebre Viva (REV), amb un curs a l’escola Villa Retiro pensat per introduir el producte de proximitat als seus fogons, a partir d’aquest mes de febrer són els productors agroalimentaris els que aprofiten els recursos d’aquest programa de dinamització econòmica comarcal per continuar millorant la competitivitat de les empreses d’un sector que genera el 8,5% dels llocs de treball a la comarca, molt per sobre de la mitjana de Catalunya (0,9%). Amb tot, l’envelliment i la falta de relleu generacional, així com la mecanització del procés de producció, obliguen a les empreses riberenques a posar-se al dia per garantir la rendibilitat d’una activitat que es considera estratègica per a la diversificació econòmica d’una comarca rural com la Ribera.

Així, un total de 15 empreses del sector agroalimentari, 12 de la Ribera i tres de la Terra Alta, participen al seminari de càlcul de costos i escandalls organitzat pel Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre. Es tracta de 30 hores de formació, en 7 sessions, enfocades a millorar la gestió i el control dels costos a l’hora d’establir el preu de venda, i durant el qual també es treballarà sobre el propi producte, la seva viabilitat i la comercialització que se’n fa. Entre els participants: productors de cervesa artesana i licors, vi, oli, mel, formatges, productes càrnics i de pastisseria, fruita seca i dolça… Els qui ho demanin, a més, tenen l’oportunitat d’un assessorament individual i confidencial que es realitzarà a les pròpies empreses, en dues sessions de 2 hores, per analitzar i aplicar estratègies de millora el seu cas en particular, i resoldre els dubtes que els puguin sorgir.

Formació a mida i crear sinergies amb altres sectors comarcals

De fet, el curs respon a les inquietuds i demandes del propi sector, propiciat pel diàleg constant amb les empreses que promou el Consell Comarcal a l’hora d’establir les accions que cada any s’executen amb el Ribera d’Ebre Viva. Des de l’any 2010 el Consell treballa amb el sector agroalimentari, els primers anys amb les empreses fructícoles i oleícoles, promovent la seva internacionalització; el 2015 amb la creació del vi Pocavergonya com a exemple de col·laboració entre empreses de la comarca, experiència que després es va també fer amb l’oli Dolium; i des de 2018 treballant amb altres subsectors agroalimentaris, a més del vi i de l’oli, apostant per la venda de proximitat i establint ponts amb altres sectors també implicats en el Ribera d’Ebre Viva, com la restauració, el comerç i el turisme. La creació de la marca Degusta Ribera d’Ebre és un pas per continuar visualitzant els productes agroalimentaris de qualitat de la comarca, ja sigui amb accions conjuntes entre les empreses o vinculant-ho a altres sectors.

Ja sabem que a la Ribera d’Ebre tenim bons productes i, tot i que les necessitats de les empreses van canviant i els programes es van adaptant a aquesta realitat, de mica en mica anem creixent i creant sinergies amb altres sectors de la comarca”, diu la presidenta del Consell Comarcal de la Ribera, Gemma Carim, contenta per la resposta del productors a les propostes de treball que es plantegen des del Consell i el fet que les empreses que participen en el Ribera d’Ebre Viva siguin habituals a les formacions, any rere any: “És bo que continuem treballant plegats i anem sumant cada vegada més empreses”.

Cal Grando, una empresa centenària que participa del Ribera d’Ebre Viva

Una d’aquestes empreses és la cansaladeria Cal Grando de Riba-roja d’Ebre, un negoci amb gairebé un segle d’història, al capdavant del qual ara hi ha Montserrat Arbonès i el seu germà. Montserrat va decidir l’any 2014 deixar el sector de la banca per reobrir el juliol de 2015 la botiga familiar, oferint “productes càrnics i embotits d’elaboració pròpia, com sempre s’havia fet a casa”. Com a emprenedora, agraeix el suport del Ribera d’Ebre Viva:  “M’ha anat molt bé poder aprofitar totes les formacions que s’han fet al Consell, també al centre d’empreses de Flix i a Ascó”, diu.

Formar part dels grups de treball del Consell Comarcal li ha permès fer cursos de xarxes socials, de google i “de moltes coses interessants que després he anat aplicant al meu negoci”. Recorda un viatge al Pallars amb altres comerciants de la Ribera per conèixer i aprendre bones pràctiques d’altres territoris, i valora especialment “les sinèrgies” que s’han creat entre els productors riberencs implicats en el projecte comarcal: “Tot i que malauradament les coses no canvien d’un dia per l’altre, si hem fet molts contactes i vam descobrir, i ara sabem, que és important que els que ens dediquem al producte agroalimentari aquí a la comarca ens hem de conèixer perquè és bo per tots. Temps al temps”. Ja va tenir una primera experiència en participar a una mostra de productes riberencs al Pas de l’Ase, i diu que està “oberta a continuar participant en les iniciatives conjuntes que sumin per donar a conèixer i millorar els nostres productes i negocis”.

Aprofitar les oportunitats

En aquest sentit, la tècnica comarcal del sector agroalimentari, Núria Descarrega, avança que a curt termini “estem treballant per oferir un cicle de tres jornades amb un expert en màrqueting i comunicació i per organitzar el primer esdeveniment gastronòmic sota la nova marca del Degusta Ribera d’Ebre”. En la primera sessió del seminari que es fa aquesta primavera també es van escoltar les opinions dels 15 productors participants per adaptar els continguts a les seves necessitats, i “és una oportunitat perfecta per agafar idees, deixar-vos assessorar i aprofitar sinergies per col·laborar i donar-vos a conèixer. Ment oberta. Cal conèixer bé el nostre producte; que sigui el millor del món ho ha de dir el mercat”, afirma Toni Cutrona, director de l’Escola Agrària de Gandesa, un dels formadors del curs.

Ara els restaurants riberencs que participen en l’altre seminari del REV en marxa, a l’Escola de Cuina Villa Retiro de Xerta, també s’estan formant per millorar la competitivitat dels seus negocis, i un dels aspectes destacats del curs és introduir el producte local i de proximitat per fer una cuina creativa pròpia de la Ribera. “És un bon moment per aprendre molt i que aquest curs sigui molt profitós”, va dir la presidenta del Consell als productors agroalimentaris que fan aquest seminari,, ja que “estem millor que anys enrere, tenim més recursos i un camí ja fet, els nostres productes són més visibles i anem tots els sectors econòmics de la comarca més alineats”.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 71 = 81

Últimes notícies