HomeSense categoriaLa segona fase de les Tres Cales: una odissea per a evitar...

La segona fase de les Tres Cales: una odissea per a evitar l’enderrocament de ‘les cases dels russos’

EDICIÓ PAPER // El darrer ple municipal a l’Ajuntament de l’Ametlla de Mar va donar el vistiplau a la modificació puntual del Pla d’ordenació urbanística municipal (POUM) de les Tres Cales segona fase. Ho consideraven com el primer pas per tal que els organismes de la Generalitat implicats definisquen el model d’urbanització i apunten si finalment s’ha de construir un pont o no, així com si s’han d’enderrocar les cases que hi ha de la via del tren a la mar, conegudes popularment com “les cases dels russos”. L’alcalde de l’Ametlla de Mar, Jordi Gaseni, comentava que “seria un despropòsit que fessen enderrocar estes cases, ja que d’alguna manera sí que corresponien a un plantejament urbanístic anterior”. De la mateixa manera, tirar a terra les cases en qüestió suposaria el pagament d’una indemnització que, segons Gaseni, hauria d’efectuar la mateixa urbanització. Per tot això, des del consistori es va modificar el POUM per a intentar evitar solucionar l’entrellat.

Però què hi fan estos apartaments a primera línia de mar i per quin motiu s’han d’enderrocar? Tot comença als inicis de la urbanització. Les Tres Cales segona fase és un espai projectat sobre 150 hectàrees de terreny que va des de la muntanya al mar, en paral·lel a la urbanització de les Tres Cales primera fase. El pla parcial d’esta segona fase es va aprovar l’any 2000, però mai va començar a construir-se i va passar a mans d’una divisió immobiliària del banc BBVA. Setze anys després, amb la urbanització en pausa, el Tribunal Suprem va deixar sense efecte el POUM després d’estimar els recursos presentats per les promotores dels sectors Artilleria i Port Olivet en contra del planejament, fet que va portar el consistori a haver d’iniciar un important treball per a recuperar el POUM.

L’any 2017 l’Ajuntament de l’Ametlla de Mar aconseguix recuperar el Pla d’ordenació urbanística, però a canvi ha d’assumir un seguit de condicions que afecten molts habitatges ja construïts, entre ells els de les Tres Cales segona fase. El nou pla dicta que de l’espai que concorre de la via del tren fins a la mar no poden haver-hi habitatges i aquí entren “les cases dels russos”, uns habitatges que es van construir cap als anys 80 i 90 a primera línia de mar, quan la urbanització encara no estava ni projectada, que el nou POUM preveu que han d’anar a terra, cosa que es vol evitar amb la modificació puntual que es va dur a terme en el darrer ple municipal.
 

L’autopista i la via del tren
La modificació puntual del POUM preveia també la possible construcció d’un pont, ja que la fitxa del 2017 no proposava cap solució per a unir les dos zones separades per la via del tren i l’autopista, més enllà del pont soterrat de la via ja existent. “Són molts metres sense cap connexió entre la zona de la muntanya i la de la costa, per això és necessari un pont”, argumentava Gaseni.

En la mateixa línia, el POUM també s’adaptava a la normativa que Protecció Civil va establir fa dos anys perquè no es poguessen construir cases noves a menys de 300 metres de les carreteres per on es transportaven materials perillosos, com era el cas de l’autopista AP-7 en tot el seu trajecte i, en este cas, al seu pas per la urbanització de l’Ametlla. 

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 25 = 33

Últimes notícies