HomeEducacióLa URV impulsa la simulació immersiva com a metodologia educativa a escoles...

La URV impulsa la simulació immersiva com a metodologia educativa a escoles i instituts

El Centre d’Innovació i Simulació Territorial de les Terres de l’Ebre de la URV (CISTE) ha acollit aquest dijous la Jornada d’Intercanvi Metodològic Interdisciplinari, una trobada que ha servit per presentar els resultats d’un projecte pioner que ha introduït la simulació immersiva com a eina per millorar les habilitats comunicatives a les aules d’infantil, primària, secundària i formació professional.

La iniciativa forma part d’un Ajut Pont concedit pel Consell Social i l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat Rovira i Virgili, i ha estat impulsada per l’Institut de l’Ebre, amb la col·laboració del Centre d’Innovació i Simulació Territorial de les Terres de l’Ebre de la URV (CISTE), que ha aportat tant l’expertesa com les instal·lacions especialitzades per dur a terme les activitats de simulació.

El projecte s’ha desenvolupat a través d’un grup de treball interdisciplinari i interinstitucional, format per docents de l’Institut de l’Ebre, l’Institut Montsià, el Col·legi Teresià de Tortosa i professorat de la URV dels departaments d’Infermeria i Pedagogia. Aquesta col·laboració ha permès abordar el projecte des de totes les etapes educatives i des de disciplines complementàries.

L’objectiu ha estat millorar les competències comunicatives de l’alumnat i del professorat, una dimensió fonamental però sovint difícil de treballar dins l’aula. Les habilitats treballades han estat l’empatia, l’assertivitat, el respecte i la comunicació informativa, sempre en situacions reals i contextualitzades, tant entre iguals com en la relació amb famílies o equips docents.

La simulació és una eina molt potent perquè combina l’experiència vivencial amb la reflexió i l’anàlisi posterior, cosa que permet adquirir competències de manera profunda i significativa”, explica Silvia Reverté, directora del CISTE. “En l’àmbit educatiu no universitari, representa una oportunitat per obrir camí i abordar reptes reals de l’activitat docent actual, com la gestió de conflictes, l’atenció a la diversitat o la comunicació amb famílies”.

Els docents participants han rebut formació pràctica al CISTE, on s’han recreat escenaris realistes en un entorn immersiu que incorpora so, escenografia, temperatura i gravació per a l’anàlisi posterior. No es tracta de simulacions teatralitzades, sinó d’espais dissenyats per experimentar, reflexionar i millorar la pràctica educativa des de l’acció.

Aquest tipus de formació permet identificar fortaleses i àrees de millora en la comunicació amb alumnes, famílies o equips docents. Neix d’una necessitat real i s’ha construït amb mesos de treball dinàmic, en grup, amb transferència als centres i retroaccions de millora contínua”, explica Silvia Reverté. “El resultat és un professorat més segur i reflexiu en la seva pràctica quotidiana”.

Reverté també destaca que el projecte ha permès aprendre els uns dels altres i transformar necessitats en oportunitats reals de millora: “La simulació, amb origen en l’àmbit clínic, ens obliga a repensar i adaptar conceptes perquè tinguin sentit en contextos educatius. Estem començant a construir unes bases sòlides que ens permetran continuar avançant i consolidar aquesta metodologia en el món educatiu”.

El projecte s’ha desenvolupat en tres fases. En la primera, cada centre va identificar situacions reals viscudes als centres educatius —anomenades “llavors”— que servien de base per a la reflexió pedagògica. En la segona fase es van dissenyar propostes educatives aplicables, definint-ne recursos, accions i estratègies. En la tercera, les propostes es van compartir entre equips, es van validar col·lectivament i es van transformar en tres casos de simulació.

Aquestes simulacions es posaran en pràctica el mes de setembre al CISTE, en el marc d’una formació en simulació complexa adreçada a docents de diverses etapes educatives. Cada centre participant presentarà el seu cas, que ha estat guionitzat i preparat amb la participació d’actors per recrear situacions reals de context educatiu. Durant la sessió, els participants assumiran el seu rol professional habitual dins la simulació i podran posar en joc les seves habilitats comunicatives en un entorn altament realista.

La formació serà conduïda per l’equip docent investigador de l’Ajut Pont i s’estructurarà en tres fases: el prebriefing, on es contextualitzarà l’escenari segur de la simulació i es prepararan els participants; la simulació pròpiament dita; i el debriefing, un espai de reflexió i anàlisi compartida, conduït pel professorat expert de la URV, que actuarà com a facilitador o instructor.

Una de les singularitats del projecte és que els mateixos docents que han dissenyat les situacions actuaran com a experts durant les simulacions. Tot aquest treball culminarà en la creació d’un material didàctic transferible, previst per a finals d’any, amb la voluntat que esdevingui una eina útil per a altres centres i per a la formació del professorat.

Durant la jornada d’ahir, es va comptar amb la ponència inaugural del Dr. César Leal Costa, catedràtic i degà de la Facultat d’Infermeria de la Universitat de Murcia i especialista en simulació clínica, que va reflexionar sobre el potencial de la simulació com a eina per a la formació integral de professionals en contextos diversos.

La sessió també va incloure una taula rodona amb representants dels centres participants —Institut de l’Ebre, Col·legi Teresià i Institut Montsià—, que van compartir les seves experiències i aportacions dins el projecte. La Dra. Míriam Segura, coordinadora dels graus d’Educació Infantil al Campus Terres de l’Ebre de la URV, va concloure la jornada posant en valor la transferència educativa generada i la importància d’impulsar projectes col·laboratius com aquest des del territori.

Amb aquest projecte es dona resposta als tres objectius dels Ajuts Pont: s’apliquen habilitats no tècniques vinculades a la comunicació, es generen materials docents innovadors a partir de la pràctica i la recerca, i s’impulsen propostes educatives que contribueixen a la millora real de l’ensenyament. En definitiva, una proposta transformadora que situa la universitat com a motor de canvi al territori.

Aquest projecte respon plenament a la missió del CISTE, perquè situa al centre l’aprenentatge experiencial, el treball col·laboratiu i la transferència de coneixement entre àmbits i etapes educatives”, afirma Silvia Reverté. “És una oportunitat per teixir aliances reals i duradores entre la universitat i els centres del territori, construint conjuntament des de la necessitat i amb visió de futur”.

L’activitat ha estat subvencionada per la Diputació de Tarragona, amb la col·laboració de l’IDECE i el Ministerio de Ciencia e Innovación.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies