L’Estat invertirà uns 130 MEUR en la construcció de nous accessos als trams de la demarcació de Tarragona de les autopistes AP-7 i AP-2. L’objectiu és millorar la connectivitat, permeabilitat i accessibilitat de les autopistes amb altres vies del territori i facilitar els desplaçaments amb els municipis propers. Així, es crearan nous accessos a Tarragona, Roda de Berà, l’Hospitalet de l’Infant, el Vendrell i Banyeres del Penedès per a l’AP-7; i a Vimbodí i Poblet per l’AP-2. A banda, també hi ha prevista una actuació per tal que quan entri en funcionament l’A-27 a Montblanc els vehicles enllacin directament amb l’autopista AP-2. La voluntat del govern espanyol és reduir al màxim els terminis d’execució.
L’actuació que es preveu que tindrà un pressupost més elevat és la de Tarragona. De moment no està del tot definida, però s’han analitzat fórmules per millorar la connectivitat entre l’AP-7 i l’A-7, que en aquest tram transcorren en paral·lel. Serien dues sortides separades per uns sis quilòmetres, una entre el Mèdol i la presó de Mas d’Enric, i l’altra a l’alçada del nucli de Ferran. El disseny de la solució de mobilitat el ministeri la vol plantejar a l’Ajuntament de Tarragona aviat en una reunió tècnica per acabar-la de detallar i consensuar.
El primer esbós mostra que la proposta més complexa és l’enllaç de Ferran. Es tractaria d’una banda de fer una rotonda que donaria accés a l’AP-7, a més de desdoblar l’actual N-340 des de la Mora fins a Ferran -i que passaria a convertir-se en A-7-, i fer un quart carril a l’autopista en forma de ramal entre Ferran i l’actual sortida d’autopista de Torredembarra i Altafulla. Tot plegat comptaria amb un pressupost de 53,4 MEUR. També al terme municipal de Tarragona, entre el Mèdol i Mas d’Enric es faria un carril per sentit a cadascuna de les vies per connectar-les mitjançant passos elevats. Tindria un cost d’uns 10,7 MEUR i podria beneficiar uns 43.000 vehicles al dia.
Una proposta molt similar és la que es planteja a l’Hospitalet de l’Infant, per enllaçar també l’AP-7 i l’A-7, amb un pressupost de 17 MEUR i una estimació de captar 1.700 vehicles diaris. El secretari general d’infraestructures del Ministeri de Transports (Mitma), Xavier Flores, ha comentat que a partir d’aquest tram i en sentit sud “no està descartat” afegir un tercer carril a l’autopista.
Per la seva banda, a Roda de Berà la proposta és la de construir una gran rotonda per sobre l’autopista amb accessos tant en sentit nord com sud i que connecti directament amb el nucli del poble, situat a pocs metres. En aquest cas els treballs costarien uns 7,5 MEUR amb una estimació de pas d’uns 25.000 vehicles al dia.
Enllaços al Baix Penedès i a la Conca de Barberà
Al Baix Penedès s’han previst dos nous accessos a l’AP-7. El primer és a l’alçada del Vendrell i que permetria enllaçar-la amb la C-51 mitjançant una rotonda a tocar del polígon industrial la Cometa i algun pas elevat. La previsió és que hi puguin passar uns 18.000 vehicles al dia i les obres costarien 7,1 MEUR.
Per la seva banda, també s’ha previst un accés directe des de Banyeres del Penedès. Seria mitjançant dues rotondes al punt on es creuen la TP-2124 i l’AP-7 -una a cada banda de l’autopista- que permetrien entrar a la via ràpida en qualsevol dels dos sentits. En aquest cas el pressupost és de 9,5 MEUR i una capacitat d’atreure 11.000 vehicles al dia.
A la Conca de Barberà, hi haurà una nova entrada a l’AP-2 al terme municipal de Vimbodí i Poblet. Els treballs estan previstos en el punt on es creuen l’N-240 i l’autopista amb una solució tècnica idèntica a la de Banyeres del Penedès. En aquest cas, les rotondes es col·locarien a la nacional. La voluntat és que aquest nou accés doni servei sobretot als ciutadans de l’Espluga de Francolí per tal que puguin anar en direcció Lleida per autopista sense haver de retrocedir fins a Montblanc. Les obres costarien 4,4 MEUR i es donaria servei a uns 1.600 vehicles diaris.
Finalment, a Montblanc es vol intervenir per què la connexió entre l’A-27 i l’AP-2 sigui totalment fluïda. La solució proposada passa per, un cop els vehicles surtin del túnel del coll de Lilla de l’autovia en direcció Lleida, circulin fins a l’actual N-240, que es desdoblarà en aquest tram fins a l’entrada a l’autopista, que es remodelarà. “Això no serà tant ràpid perquè s’hauran de fer expropiacions. És el projecte més ambiciós”, ha explicat Flores. Els treballs costarien 28,6 MEUR i podrien absorbir 19.900 vehicles al dia. Part de la iniciativa, en concret el desdoblament de l’N-240, ja s’havia anunciat setmanes enrere.
En els propers mesos el Mitma ja vol licitar els projectes per tenir-los l’any que ve i avançar feina. “El primer projecte constructiu que s’acabi serà el primer que es licitarà”, ha remarcat Flores.
Més accessos en estudi
Totes aquestes millores s’han posat damunt la taula aquest dijous en una reunió a la subdelegació del govern espanyol a Tarragona en la qual a més de Flores també hi ha participat el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, David Prat; el subdelegat del govern a Tarragona, Joan Sabaté; i la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó. Així, s’ha constituït un grup de treball entre Diputació, Generalitat i Mitma per treballar en millores a les autopistes que creuen la demarcació. Els treballs són fruit de l’acord de les reunions bilaterals entre Estat i Generalitat, han indicat.
Flores ha remarcat que els peatges limitaven els enllaços, pel fet d’haver de passar per la guixeta i per les diferents connexions que hi ha entre carreteres. En aquest sentit ja hi ha obres en marxa per acabar d’eliminar els peatges físicament i adaptar alguns accessos, per un import d’uns 2 MEUR, ha recordat. Aquestes obres són a Amposta, l’Aldea, l’Ampolla i l’Ametlla de Mar.
A més dels nous accessos que es volen fer, ha parlat d’altres que encara estan en fase d’estudi. Un seria al Montsià, entre Amposta i Ulldecona. “No seria tant per la sinistralitat sinó per l’accessibilitat“, ha concretat el secretari general. El ministeri en té un altre en ment a Reus, a la zona entre Bellissens i el polígon petroquímic sud. “És possible que hi hagi un enllaç emmarcat en una sèrie d’actuacions que lidera la Generalitat”, ha dit Flores.
Increment de trànsit
El secretari general d’infraestructures ha facilitat dades sobre l’increment del trànsit a l’AP-2 i AP-7 des que s’han eliminat els peatges. Entre Lleida i el Vendrell, el trànsit s’ha doblat, “sobretot en camions“. A l’autopista del mediterrani l’increment mitjà ha estat d’un 50%. En aquest cas el nombre de vehicles varia en funció del tram. Així, segons ha detallat Flores, a l’entrada a Catalunya hi ha uns 30.000 vehicles diaris. A l’entorn de Tarragona s’incrementen fins als 45.000, a Vilafranca del Penedès ja oscil·len entre els 70.000 i 80.000 diaris, per arribar a uns 100.000 a l’àmbit del Vallès.