HomeOpinióL’Institut Escola de Jesús participarà en el col·lectiu ‘Futurs de l’educació’

L’Institut Escola de Jesús participarà en el col·lectiu ‘Futurs de l’educació’

Aquesta setmana s’ha fet pública la constitució del col·lectiu “Futurs de l’educació” (futurseducació.cat), una iniciativa que compta amb l’acompanyament de la Fundació Bofill i de la UNESCOCAT. L’Institut Escola Daniel Mangrané de Jesús hem estat convidats a participar-hi, juntament amb trenta centres més de totaCatalunya, amb els quals compartim perspectiva en relació amb la visió, la missió i el propòsit de l’educació, i amb els que tenim un projecte educatiu: un propòsit, unes pràctiques d’aprenentatge i una organització de centre, alineades amb aquest horitzó de canvi. 

Ens hi incorporem amb tota la humilitat i sent conscients del repte que representa, més encara sent l’únic centre del territori present. Esperem poder compartir la nostra experiència i aprenentatges de manera horitzontal, establint espais de reflexió pedagògica amb altres centres, amb l’objectiu de compartir aprenentatges entre nosaltres i amb el conjunt de la comunitat educativa, i també contribuir a què es facin polítiques públiques dirigides a aconseguir que una educació de qualitat arribi a tots els infants i joves. Una proposta alienada amb l’ODS número quatre de les Nacions Unides, que proposa treballar per una educació de qualitat per a tothom.

“L’Institut Escola Daniel Mangrané de Jesús participarà en aquesta iniciativa que compta amb l’acompanyament de la Fundació Bofill i UNESCOCAT”

A partir de la reflexió de diferents temes estructurals, relacionats amb el com, el què i el perquè de les escoles, debatrem aspectes rellevants en el moment actual educatiu i fonamentats en l’existència d’un marc de referència comú, que faciliti la reflexió profunda i la contribució a les polítiques educatives. Promourem l’aprenentatge entre iguals entre els membres del col·lectiu com també, posteriorment, de forma externa compartirem les reflexions i conclusions amb la resta de la comunitat educativa. A tall d’exemple, dimarts passat coincidint amb la celebració de les proves de selectivitat, vam publicar un posicionament compartit que denuncia com el model actual de les PAU encara qualifica tan sols la capacitat de memoritzar, a curt termini, uns continguts determinats, entrant en contradicció amb el model competencial que defineix el currículum del batxillerat i el de l’educació obligatòria, des d’infantil fins a 4t d’ESO. L’actual model de PAU esdevé un fre per als processos de transformació educativa iniciats en moltes escoles i instituts del nostre país, i que han dificultat un enfocament competencial, integral i personalitzat de l’educació.

El col·lectiu tenim també com a propòsit participar del debat mundial de la UNESCO “Futures of Education”, una iniciativa planificada per als anys 2020 i 2021 que promou un diàleg mundial sobre com el coneixement i l’aprenentatge poden modelar el futur de la humanitat i el planeta. La UNESCO convida les organitzacions i xarxes del món a mobilitzar les seves comunitats, a fi que les aportacions d’individus, xarxes i organitzacions alimentin el treball de la Comissió Internacional de la UNESCO i l’informe corresponent. Es tracta, doncs, d’una crida oberta, que des del Fòrum Futurs de l’Educació hem prioritzat com un dels nostres objectius clau de treball. 
Des de l’Institut Escola Daniel Mangrané, ens incorporem al col·lectiu amb el propòsit d’aprendre molt, fent valdre la idea que ens acompanya en el nostre imaginari d’esdevenir una comunitat permanent d’aprenentatge, però també de contribuir a la reflexió compartida, fent sentir la veu de les Terres de l’Ebre tant pel que fa al treball específic del col·lectiu, com en relació amb les aportacions al debat internacional proposat des de la UNESCO, sempre amb l’alumnat posat al centre de la nostra mirada.

Dolors Queralt
Directora de l’Institut Escola Daniel Mangrané
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

4 + 4 =

Últimes notícies