HomeEducacióPrevenir l’absentisme escolar i promoure els bons hàbits entre els jóvens, prioritats...

Prevenir l’absentisme escolar i promoure els bons hàbits entre els jóvens, prioritats a la Ràpita

Implementar projectes comunitaris per a prevenir l’absentisme i incentivar l’èxit escolar; promoure els hàbits saludables quant a l’alimentació, la higiene bucodental i el descans; visibilitzar les diferents realitats afectivosexuals; promocionar la interculturalitat; corregir les mancances quant al lleure i activitats extraescolars inclusives; fer front a la pobresa i vulnerabilitat econòmica; prioritzar accions per a detectar els infants en situació de maltractament; i sensibilitzar els progenitors sobre el seu paper clau en la detecció de l’ús problemàtic de les tecnologies digitals.

Estos són només alguns exemples de les conclusions a què han arribat els Serveis Socials de la Ràpita, un cop elaborada la primera diagnosi de la situació dels infants i els adolescents al municipi, i que ara serviran per a orientar l’Ajuntament a l’hora d’impulsar polítiques socials en el Pla d’infància i adolescència 2022-26. “Hem impulsat este estudi per a detectar les debilitats, les mancances, les fortaleses i les oportunitats que tenim al nostre municipi quant als infants i adolescents, i entenem que la millor manera d’implementar les polítiques socials adequades és fent una bona diagnosi de quina radiografia i realitat tenim a la Ràpita”, detalla l’alcalde del municipi, Josep Caparrós.

Al llarg del darrer any, des de la Regidoria de Polítiques Socials i Igualtat s’han enquestat un miler de persones, entre tècnics i tècniques del consistori, persones vinculades a l’àmbit de l’educació, la salut i els serveis socials, entitats i associacions que treballen amb i per a infants, i també gent gran, progenitors i fins i tot els mateixos infants i adolescents. Segons ha explicat la regidora de Polítiques Socials i Igualtat, Oona Tomàs, en la metodologia emprada per a obtenir esta visió exhaustiva s’han fet sessions de treball amb el Consell d’Infants, grups de discussió, qüestionaris i consulta d’estudis i documents.

Al llarg de l’extens document, s‘hi tracten onze camps ben diversos: demografia, participació i drets dels infants; la infància i la família; educació, salut, igualtat i diversitat; pobresa infantil i familiar; infants en risc social; recursos culturals, esportius d’oci i temps de lleure; tecnologia, informació i comunicació; i condicions urbanístiques i mobilitat.

En este sentit, l’educadora social, Maite Ignacio, determina que en l’àmbit de l’educació s’observa que els nivells de segregació escolar baixos s’estan mantenint en els anys, però a l’altra cara de la moneda s’ha detectat que fins a un 40 % dels alumnes de 4t d’ESO no els agrada anar a l’institut, i prop del 60 % no dediquen temps fora de l’horari lectiu a estudiar o fer deures; per la qual cosa l’informe assenyala que caldria revertir això amb polítiques de prevenció de l’absentisme escolar.

Quant a la salut, s’ha extret que entre un 41 i un 48 % d’infants de 4t i 6è de primària no dormen les hores recomanades; que només el 17 % d’alumnes de 4t de primària i el 10 % de 4t d’ESO consumixen la quantitat recomanada de fruites i verdures; i que el 33 % d’adolescents de 2n d’ESO, i el 20 % de 4t diuen haver seguit sovint alguna dieta restrictiva o han estat molt preocupats pel seu pes.

Pel que fa a la pobresa infantil i familiar, més del 20 % de tots els cursos estan preocupats per si la família disposa de diners suficients. En el camp de la infància en risc social i violència entre iguals, s’ha detectat que en els últims anys s’ha incrementat el nombre d’expedients de risc d’infants, la majoria, per situació de violència masclista i per conflictes entre progenitors, a més d’haver-hi una infradetecció del maltractament infantil -una situació, però, que no es dona només a la Ràpita-.

Quant a la tecnologia, s’ha anat reduint la bretxa digital d’accés, ja que la majoria d’infants i adolescents disposen tant d’internet com d’algun dispositiu per a connectar-s’hi; però, d’altra banda, des dels Serveis Socials consideren que els progenitors han d’acompanyar els seus fills i propiciar un ús respectuós d’estes tecnologies, així com exercir-ne un control, ja que un 27 % i un 32 % a primària no tenen límits d’horari quant al temps que poden estar connectats ni tampoc dels continguts a què accedixen.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

3 + 5 =

Últimes notícies