HomeEducacióTemps de descompte per a executar la sentència del 25 % de...

Temps de descompte per a executar la sentència del 25 % de castellà a les aules

Quasi sis mesos després que el Tribunal Suprem tombés el recurs presentat per la Generalitat i refermés la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que establix una quota del 25 % de castellà als centres educatius catalans, la incertesa encara està servida. I és que, tot i que durant estos mesos s’han viscut diversos estira-i-arronses per part del Govern de la Generalitat, l’executiu espanyol i els tribunals sobre el compliment de la sentència, encara no hi ha res clar sobre com s’haurà de materialitzar a les escoles i instituts catalans, i si hi haurà, o no -segons el Departament-, canvis en els projectes lingüístics dels centres educatius. Tot això, a deu dies d’acabar-se el termini marcat pel TSJC; a un mes, ben just, de finalitzar el curs acadèmic; i amb els centres adaptant-se a les novetats que el Departament ha anunciat per al curs vinent, com el nou currículum, el nou calendari escolar i les adjudicacions de professorat per al pròxim curs.

L’últim embat judicial arribava el passat dilluns 9 de maig, quan el TSJC va ordenar al conseller d’Educació, Josep González-Cambray, que executés de manera immediata la sentència que obliga a fer, almenys, una altra assignatura troncal en castellà, més enllà de la de llengua castellana. Així li donava un període de quinze dies -fins al 31 maig- perquè “dicte les instruccions i establisca les garanties de control que s’escaiguen” per a fer-ho, i també li manava que informés la cambra del compliment d’estes mesures.

Tal com va avançar el conseller davant esta interlocutòria “aberrant”, este dimarts, el Govern de la Generalitat va presentar un recurs de reposició al TSJC en contra de la resolució judicial, ja que, segons va explicar la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, qüestionen la “legitimitat” de l’Assemblea per una Escola Bilingüe per a forçar l’execució de la sentència, per la qual cosa demanen que no s’aplique el termini de 15 dies i que se suspenga de manera cautelar esta petició mentre es resol el recurs per a no causar “greus perjudicis” als centres educatius “a pocs dies” que finalitze el curs.

L’escrit també al·lega que de les tres possibles opcions que donava la sentència del TSJC del 2020 -fer una normativa, aprovar instruccions o realitzar actes d’aplicació-, la interlocutòria d’execució de sentència de fa uns dies va triar obligar a aprovar instruccions, cosa que la Generalitat considera que va en contra de la mateixa sentència i denega al Govern la discrecionalitat que li atorga la llei per a decidir com aplicar-la. A més, el recurs determina que l’Administració catalana “no ha estat inactiva, sinó que ha iniciat els tràmits per a aprovar una disposició legal i una disposició reglamentària per a afrontar la problemàtica”; i també assegura que el Govern no pot dictar instruccions als directors dels centres sense una legislació prèvia que ho avale, i, menys encara, si afecta terceres persones, com són els alumnes i els seus drets lingüístics.

Altrament, el recurs del Govern afegix un informe de la Inspecció d’Educació que identifica les dificultats per a aplicar la interlocutòria: d’una banda, perquè, pocs dies abans d’acabar el curs, costaria molt refer els horaris i els projectes didàctics plantejats a principi de curs; i, d’altra banda, perquè la Llei Orgànica de Modificació de la Llei Orgànica d’Educació (LOMLOE) no establix assignatures concretes sinó activitats globalitzades. En este sentit, a educació infantil no es pot fer una matèria troncal en llengua castellana perquè no hi ha matèries troncals com preveia l’antiga LOMCE; una situació, segons apunta el recurs de la Generalitat, similar a educació primària i secundària. De fet, estes són algunes de les incògnites que es plantegen alguns directors i directores dels centres educatius de les Terres de l’Ebre, ja que no saben com tindrà cabuda esta assignatura més en castellà en els seus projectes de centre.

 

Els claustres ebrencs, en espera

El que sí que és evident és que en cas d’haver-se d’aplicar la quota del 25 % de castellà, els projectes lingüístics dels centres educatius de les Terres de l’Ebre se’n veurien especialment afectats. Això és degut al fet que la realitat sociolingüística d’este territori és ben diferent de la de l’àrea metropolitana, per exemple, ja que tant l’alumnat com el professorat, són, en bona part, catalanoparlants i, per tant, el català és la llengua vehicular. En canvi, en alguns centres educatius d’altres territoris catalans, la immersió lingüística com a tal no es complix, i el castellà ja és, avui dia, una llengua d’ús a l’escola.

Davant d’això, algunes direccions de centres consultades apunten que ni l’alumnat ni les famílies immigrants, fins al moment, han demanat que s’impartisquen més classes en castellà, perquè saben que la llengua vehicular dels centres és el català; i també indiquen que, en el cas que algun professor impartisca la classe en castellà, que en són pocs, tampoc han rebut queixes. En cas que s’obligue a impartir més matèries en castellà, admeten que els projectes lingüístics dels centres es veurien afectats, i que s’haurien de modificar i actualitzar “d’alguna manera” que, esperen, vinga determinada pel mateix Departament.

Altrament, el ‘com’ és una de les incerteses que es plantegen les direccions dels centres, que afirmen que “no han rebut cap directriu ni indicació del Departament” i que “resten a l’espera d’instruccions” per a veure com es materialitzarà segons l’àmbit educatiu. En este sentit, el director de l’Institut de l’Ebre, Armand Pons, es qüestiona com s’aplicarà esta quota al seu centre, ja que “a la formació professional no tenim llengües com a tal, i no sé quines seran les instruccions específiques per a esta oferta educativa. Què farem? Un mòdul en castellà d’un professor que parla català? O els materials complementaris que fem servir hauran de ser en castellà i ja està?”, i afegix, “estem a l’expectativa de veure com evoluciona, del que diga Educació i de quin paper tindrem les direccions dels centres en tot això”.

En els últims mesos, tant el conseller d’Educació com des del Govern s’ha remarcat que no permetran que recaiga la responsabilitat en els directors i directores dels centres educatius, “però ja veurem, perquè al final, el representant de l’Administració dins del centre és el director o la directora, i la responsabilitat sempre acaba caient sobre nostre”, determina Pons.

D’altra banda, també coincidixen que és un tema que, tot i trobar-se en temps de descompte si el TSJC no suspèn el període marcat per executar la sentència, encara no s’ha parlat gaire en els claustres ebrencs. “De moment, al centre encara no s’està vivint la possible afectació d’esta sentència, i la sensació és que no s’està afrontant el que pot suposar este 25 % de castellà a les aules”, detalla Pons.

Amb tot, caldrà veure què passa d’aquí al 31 de maig. De moment, el Govern vol impulsar el decret i la llei per a intentar frenar l’execució de la sentència, i evitar, així, els percentatges del 25 % de castellà.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

8 + 2 =

Últimes notícies