Benifallet acollirà els dies 3 i 4 de juliol la quarta edició del Festival de Poesia Un-i-vers, una cita dedicada a la creació poètica i a la difusió de les lletres catalanes que, enguany, posarà l’accent en diverses efemèrides literàries i en el record d’autors vinculats al territori.
La programació ret homenatge als cent anys del naixement de l’escriptor i professor tortosí Manuel Pérez Bonfill i del poeta mallorquí Blai Bonet, als quaranta anys de la mort de l’escriptora osonenca Anna Dodas i als nou-cents anys de la mort del pensador i poeta andalusí Abu Bakr al-Turtuxí.
La figura de Manuel Pérez Bonfill serà recordada amb un recital dels seus versos a càrrec d’Eduard Carmona, acompanyat a la guitarra per Joan Rovira. El festival també dedicarà dos exposicions a Blai Bonet i a Abu Bakr al-Turtuxí, esta última il·lustrada per l’artista roquetenc Ignasi Blanch. Pel que fa a Anna Dodas, la commemoració arribarà de la mà de la cantautora Míriam Franch, que oferirà un concert inspirat en la seua obra.
La trobada poètica també tindrà un espai per a recordar dos referents de les lletres ebrenques desapareguts en els últims mesos, Zoraida Burgos i Albert Aragonés.
Entre els autors que ja han confirmat la seua participació hi ha els escriptors ebrencs Andreu Subirats, Conxita Jiménez, Teresa Tort, Carme Cruelles, Albert Gavaldà i Àngel Marí, així com l’escriptora Leslie Pericot i el poeta lleidatà Jordi Prenafeta, que participaran en recitals i presentacions de llibres.
El festival començarà la tarda del divendres 3 de juliol amb la rebuda institucional de l’alcaldessa i la lectura del primer poema. Durant la jornada també s’inauguraran diversos espais expositius i de projeccions, on se podran veure les obres audiovisuals “Rostres escrits a l’aigua de l’Ebre”, de Gemma Vidiella, i “Vapor d’alè… Dues visions”, de Francesc Cabiró i Pep Mola. La primera nit culminarà amb una nova edició del cabaret poètic, conduït per Jordi Martí i la vedet Cal·líope, interpretada per Georgina Llauradó. La vetllada inclourà el recital dedicat a Manuel Pérez Bonfill i una actuació d’Arturo Gaya, que posarà veu a textos de diversos autors, entre els quals Zoraida Burgos, Gerard Vergés, Leslie Pericot, Carles Renau, Enric Casasses i Abu Bakr al-Turtuxí.
La jornada de dissabte se centrarà principalment en la presentació de llibres i projectes poètics. El programa inclou també un recital del cantautor Noel Luna, l’espectacle A compàs del riu, amb Ana Oliveras i Marcel Cama, i la proposta familiar La màgia del riu, a càrrec del Mag Estruch. Un dels moments destacats serà la presentació del llibre Trenta-quatre poemes i una cançó, editat per Petròpolis, que recull les obres participants en la primera edició dels Jocs Florals de l’Ebre i incorpora un enllaç a la composició guardonada en la categoria de poema musicat.
La segona nit de cabaret comptarà amb el concert del duet Contra les Cordes, format per Míriam Franch i Gemma Tona, que presentarà l’espectacle ADN, una proposta que relaciona la poesia d’Anna Dodas amb la música de Bach, Leo Brouwer, Emili Pujol i la mateixa Franch.
La quarta edició d’Un-i-vers se clourà amb una trobada de poetes, un vermut literari i el lliurament dels premis dels II Jocs Florals de l’Ebre. El certamen l’organitza el Centre d’Interpretació de la Jota de les Terres de l’Ebre i l’Ajuntament de Benifallet.


