Anar en tren de Tortosa a Barcelona en regional costarà una mitjana de tres hores i 25 minuts durant cinc mesos a partir de l’octubre. La tornada, dos minuts més. Este és el principal impacte del tall de via per obres que es farà a partir de l’1 d’octubre: una mitjana de tres hores i 26 minuts, inclòs un tram intermedi amb bus, en la relació entre la capital ebrenca i la capital del país. Actualment, viatjar entre Tortosa i Barcelona costa entre dos hores i 36 minuts i tres hores i quatre minuts. Pel que fa a la relació entre Riba-roja i Barcelona, el temps de viatge actual és molt oscil·lant i es mou entre tres hores i un minut i quatre hores i 26 minuts. De l’1 d’octubre cap endavant, durant cinc mesos, la mitjana de la relació ferroviària serà aproximadament de tres hores i mitja.
Renfe ja ha fet públics els nous horaris de les línies afectades per les obres que Adif realitzarà al túnel de Roda de Berà fins al 2 de març, entre les quals hi ha l’R16, que enllaça amb Tortosa, i l’R15, la línia de Móra i Riba-roja per Reus. Estos horaris, que es poden consultar al web de Rodalies de Catalunya, poden patir alguna modificació després de les converses amb els ajuntaments, que divendres passat, 6 de setembre -la majoria, representats pel seu alcalde o alcaldessa-, van assistir a una reunió amb la Subdelegació del Govern espanyol a Tarragona i directius de Renfe i Adif.
A l’R16, com ja s’havia anunciat prèviament, caldrà fer el tram entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders amb bus, tot i que també es pot optar per agafar un bus directe entre l’Hospitalet de l’Infant i Sant Vicenç. A l’R15 no caldrà fer transbordament, però els serveis se desviaran per Valls fins a Sant Vicenç, tot i que també hi ha l’opció d’anar fins a Tarragona amb tren i allà agafar un dels més de 600 serveis de bus que Renfe ha contractat per a bastir un ambiciós pla alternatiu de transport que, malgrat tot, inquieta a usuaris i institucions locals, ja que per força es veuran ampliats els temps de trajecte -entre 30 i 40 minuts segons Renfe- en uns serveis ja llastats per les incidències i els retards.
En este sentit, però, el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, ha assegurat que l’obra al túnel de Roda, que entra dins dels treballs per a instal·lar l’ample europeu a tot el corredor mediterrani, “revolucionarà” la mobilitat al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre, en la mesura que “reduirà el risc d’incidència”, i serà “clau” per a la continuïtat del corredor a Catalunya. El beneficiari més directe serà el transport de mercaderies, que podrà connectar en ample europeu amb Europa -el gegant Kronospan n’està a l’expectativa des del polígon Catalunya Sud-, però Santano va assegurar que també milloraran les prestacions dels serveis de passatgers: tant la velocitat com la qualitat. En tractar-se d’un tercer fil, una volta acabades les obres, els trens podran circular tant en ample ibèric, com fins ara, com en ample europeu. La connexió en este ample entre el nus de Castellbisbal i Tarragona, passant per Sant Vicenç, era un dels reptes pendents per a desplegar plenament el corredor mediterrani.
Abans, però, caldrà conviure amb l’excepcionalitat, ja que els treballs tant al túnel de Roda com a tot el tram entre Sant Vicenç i Tarragona, són complexos i incompatibles amb la circulació de trens. Les actuacions a la infraestructura ferroviària tenen un pressupost de 16 milions d’euros i, a la vegada, Renfe assumix un cost de 29,6 milions més per a oferir 30.500 places diàries en autobús i garantir la mobilitat dels viatgers de les línies de Rodalies i de Regionals del sud. L’operador estatal parla d’una “contractació històrica”. La logística temporal s’ha dissenyat amb la Generalitat de Catalunya -titular dels serveis de Rodalies i Regionals-, els ajuntaments implicats i la plataforma Dignitat a les Vies.