HomeEntrevistesMireia Usart experta en tecnologia educativa (URV): “La solució no és prohibir...

Mireia Usart experta en tecnologia educativa (URV): “La solució no és prohibir els mòbils”

Com veu la prohibició de l’ús dels mòbils als centres a l’etapa d’ensenyament obligatori?

Els mòbils ja estaven gairebé prohibits, més a les escoles que als instituts. Potser feia falta parlar més de com utilitzem els mòbils als instituts, però prohibir-los crec que no és la solució. Aquí hi ha el debat de fins a quin punt prohibir servix d’alguna cosa.

Però el Govern ha consultat una comissió d’experts. Com considera vostè que es pot regular l’ús del mòbil sense prohibir-lo?

El cas que s’ha fet als experts és relatiu. Jo sempre he dit que cal regular i hem de tindre clar per a què i quan volem fer servir els mòbils. Hi ha alumnes que si no tenen i no fan servir esta tecnologia a l’aula, no la faran servir fora perquè estan en risc d’exclusió digital. No tenen una altra manera d’apropar-se a la tecnologia d’una manera correcta. Educar contra el cyberbullying també es pot fer a l’aula. Cal educar en l’ús de dispositius que no podem traure de la societat i han vingut per a quedar-se. De vegades demonitzem el dispositiu per a no posar el focus en altres coses que no funcionen.

També hi ha prevista una restricció progressiva de pissarres digitals i tauletes.

Cal diferenciar entre l’ús dels mòbils, que ja s’utilitzaven poc, i l’ús de la tecnologia a l’aula, que no s’ha de prohibir en absolut. Però seguint a altres països, ara s’ha decidit dixar enrere, sobretot en infantil, aquella gran inversió que es va fer en pissarres digitals i ordinadors. Fa la sensació que ens dixem endur per discursos polaritzats, de sí o no, i sense evidències. Amb quina evidència o amb quines dades de pràctica educativa ens basem per a prendre decisions tan dràstiques?

S’ha passat d’un gran salt tecnològic durant la pandèmia a una involució. Cap a on creu que es decanta la balança entre riscos i beneficis de la tecnologia en l’àmbit educatiu?

Sempre que hi haja una pedagogia al darrere, hi ha més beneficis. Les tecnologies digitals, pantalles, mòbils, robots, s’han de poder treballar a l’aula perquè els nostres alumnes les sàpiguen fer servir durant la seua vida. Potser el problema és que esta tecnologia es va incorporar d’una manera molt instrumental, un ordinador per alumne. Però qui forma als docents perquè es face servir d’una manera pedagògica? Qui acompanya als centres en el desplegament de la tecnologia? Potser ens hem equivocat en no implementar-ho de la manera adient.

O.M.J
O.M.J
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies