Teatre, instal·lacions artístiques, circ, dansa i música seran els protagonistes del festival cultural Riuviu fest. La platja fluvial i el Bosc de Rivera d’Aldover es transformarà del 19 fins el 21 de juny en l’escenari d’aquesta nova proposta que maridarà educació, art, cultura, gastronomia amb paisatge, territori i natura.
Una nova oferta cultural única que abraçarà gairebé totes les disciplines artístiques per tal de posicionar el teixit cultural de les Terres de l’Ebre a Catalunya. Al llarg de 3 dies, Aldover serà el punt neuràlgic lúdic i artístic del territori oferint una trenta d’activitats per a un públic familiar i jove que entrellaça natura i cultura en un espai únic.
Riuviu fest és la primera acció que organitza l’associació Cultura iau!, una entitat que ha nascut amb el fi de gestionar el teixit cultural del territori de caràcter professional acompanyant a artistes i projectes públics i privats donant-los-hi eines i assessorament per créixer i consolidar-se. L’associació capitanejada per Aida Mayor Bel aposta per la ruralitat i la creació artística amb l’organització de Riuviu fest: “Neix amb la voluntat d’activar, connectar i fer fluir la vida cultural de les Terres de l’Ebre; posar la cultura com a motor de trobada i que el territori estigui més viu que mai; i, que la ruralitat es posi al centre de la creació per a reivindicar que no som perifèria”. A més a més, Mayor afegeix que Aldover no és una casualitat sinó que és la raó de ser del festival: “El nom Riuviu sintetitza aquesta essència. Riu és paisatge, arrelament, comunitat, identitat. Viu és moviment, cultura activa, emoció i participació”.
Aldover, poble de gairebé 800 habitants, serà el centre del festival. L’alcaldessa del municipi, Rosalia Pegueroles aposta per aquest tipus d’esdeveniments per dinamitzar el poble: “Volem que el nostre territori sigui motor d’innovació, la qualitat cultural no és exclusiva de les ciutats: Aldover demostra que el món rural és un espai de creació de primer nivell”.
El festival compta amb l’ajuda econòmica de la Diputació de Tarragona, el seu diputat Enric Adell assenyala que l’aposta econòmica d’aquests projectes és una garantia de la supervivència del teixit rural: “És important que festivals com aquests, que tenen una mirada global de tot allò que som i tenim, passin a pobles rurals. Hi donem suport perquè creiem que aquests esdeveniments són estratègics per fortificar el país”.
Un festival que conviurà amb el riu Ebre i que bategarà també gràcies al recolzament de l’Institut per al Desenvolupament de les comarques de les Terres de l’Ebre. La seua directora, Bibiana Porres es compromet a acompanyar Riuviu fest, ja que “és un festival que engloba moltes línies de treball de l’IDECE com la promoció del territori, la gastronomia posant al centre el riu Ebre”.
El festival no s’empaqueta només amb tres dies d’oferta cultural i gastronòmica. Des de l’associació Cultura iau! es vol fer un pas més lligant el festival amb el teixit educatiu d’Aldover on al llarg de l’any escolar s’hi impartiran tallers i programació artística sota el projecte Llavors, iniciativa que compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Bel subratlla que “donem suport a l’escola per perpetuar la seua existència i continuïtat. Per continuar defensant una escola pública, en català i rural. Un projecte per lluitar contra el tancament de l’escola i sembrar llavors al municipi des de l’art i la cultura”.
El territori no s’entén sense la seua cultural i tampoc sense la seua gastronomia. Per aquesta raó, les denominacions d’origen que imperen el territori tindran el seu pes específic en aquest festival.
El nou festival Riuviu fest compta amb el suport de l’Ajuntament d’Aldover, Generalitat de Catalunya, IDECE, Diputació de Tarragona, Ministeri de Transició Demogràfica i Consell Comarcal del Baix Ebre, Reserva de la Biosfera i Festival Terres de l’Ebre.


