La plaça de l’Absis és este divendres l’escenari de l’espectacle final del projecte Mapadeball, que durant els darrers mesos ha implicat el professorat i més d’un centenar d’alumnes dels instituts Dertosa i Cristòfol Despuig. En concret, un total de 107 alumnes dels instituts Dertosa i Cristòfol Despuig han participat este curs en este programa artístic i educatiu, que forma part del Pla d’Impuls a la Dansa de Catalunya. “Avui ha arribat el moment de veure este treball en un escenari tan emblemàtic com la plaça de l’Absis“, ha afirmat l’alcaldessa de Tortosa, Mar Lleixà, poc abans de la primera de les dos sessions programades. El primer passi ha sigut a les 11.30 del matí, per al professorat i l’alumnat dels dos centres, mentre que el segon serà a les 19 hores, per a les famílies i el públic en general.
Lleixà ha recordat que Tortosa s’ha incorporat este curs al programa Mapadeball, a través de la Xarxa Transversal d’activitats culturals. El projecte, coordinat a Terres de l’Ebre per la referent de Cultura a Educació, la tortosina Montserrat Ismael, ha comptat amb la participació de l’artista local Llibertat Curto, que ha rebut la formació de les coreògrafes Sílvia Sant Funk i Mònica Muntaner. En el cas de l’Institut Dertosa, l’alumnat participant ha sigut el de primer i segon de Batxillerat, amb les professores Maria José Darder i Clàudia Giménez. Per la seua banda, en el cas de l’institut Despuig, l’alumnat era de tercer d’ESO, amb la professora Guadalupe Pedret al capdavant.
Durant els darrers mesos, l’alumnat ha estat treballant la peça ‘UMHLABA significa món en zulú’, creada per Sílvia Sant Funk i Mònica Muntaner. El procés ha combinat educació, creació contemporània i treball col·lectiu, i culminava amb estes representacions. En este sentit, l’alcaldessa ha destacat que Mapadeball fomenta valors com la inclusió, la participació, la creació conjunta i la cooperació. “Per tant, este projecte de Mapadeball és molt il·lusionant perquè s’alinea molt en el nostre model de ciutat educadora i cultural. També amb el nostre objectiu de tenir una Tortosa lliure de discriminacions“, ha conclòs l’alcaldessa.
Per la seua banda, el primer tinent d’alcaldia i regidor de Cultura, Jordi Jordan, ha assenyalat que Mapadeball és una eina educativa impulsada pel Mercat de les Flors, que pretén apropar el llenguatge del moviment i la dansa de creació contemporània a l’alumnat de secundària. “Tortosa és un dels 11 municipis seleccionats per a este projecte, juntament amb Mataró, Olot, Granollers, Vilanova i la Geltrú, Figueres, Reus, Lloret de Mar, Lleida, Tarragona i Tàrrega“, ha remarcat Jordan. “Mapadeball connecta joves, artistes i ciutats a través del moviment. Hi participen un total de 46 centres educatius, 86 docents, més 2.800 alumnes i 19 artistes locals. Un total de 1.160 hores de dansa a l’aula i 45 funcions, que permeten consolidar l’impacte educatiu i cultural de la iniciativa“, ha afegit el regidor de Cultura.
Mapadeball és una de les mesures del II Pla d’Impuls de la Dansa 2023-2026, impulsat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. El projecte està liderat pel Mercat de les Flors i la Xarxa Transversal, amb la coordinació de l’Oficina Tècnicad’AGITART, i connecta joves, docents, artistes i institucions culturals en una xarxa de treball que vincula educació i creació contemporània arreu del territori.
El programa es desplega amb la col·laboració del Programa de Cultura i Educació, impulsat conjuntament pel Departament de Cultura i el Departament d’Educació i Formació Professional. A Tortosa, es desenvolupa gràcies al treball conjunt entre l’Ajuntament i els centres educatius participants, amb el suport dels Serveis Territorials d’Educació i del Servei Educatiu del Baix Ebre (CRP).


