El Poble Nou del Delta tornarà a ser la seu de Lligallos, una fira que busca fer valdre el paper dels animals de treball en la transformació del Delta i reivindicar-ne la importància en el desenvolupament econòmic i social del territori. La tercera edició de la fira, del 25 al 27 de setembre, arribarà amb una quarantena d’activitats que combinaran divulgació, tradició, artesania i gastronomia.
La marca Lligallos, en una vessant més enfocada al pasturatge a la Tinença de Benifassà, també es va estrenar enguany coincidint amb la fira gastronòmica de la Sénia, i els seus impulsors veuen consolidada l’aposta inicial per convertir el passat agrícola i ramader dels segles XIX i XX en un producte cultural i turístic, emmirallat en la Camarga francesa. “Tenim moltes coses en comú amb altres parts del Mediterrani, sobretot amb els deltes”, destaca el president de l’Associació de Criadors de Brau de les Terres de l’Ebre i ideòleg de la fira, Paco Palmer, qui recorda que els animals, els bous i els cavalls, van contribuir primer a transformar un territori salvatge en un espai conreable i habitable, al delta de l’Ebre, i després a conservar espais naturals, per a evitar que tot se convertís en arrossar.
L’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, ha destacat que Lligallos “va nàixer per a reconèixer la funció dels animals en el desenvolupament del Delta tal com el coneixem”. Per a Tomàs, el Poble Nou és el millor lloc per a posar en relleu esta relació, al cor del parc natural del Delta.
La programació de la tercera edició de Lligallos inclou, divendres al vespre a l’hotel Algadir del Delta, la presentació de vins de Mishima —el grup musical té un enològic propi amb el celler Estones— a càrrec del seu vocalista, David Carabén. En matèria de la fira, hi haurà xarrades amb ponents de referència al sector ramader: dissabte es faran conferències sobre biodiversitat i diumenge es presentarà un nou làser per al marcatge de bestiar, després de l’entrada de bous i cavalls.
Lligallos l’organitza l’Ajuntament d’Amposta i l’Associació de Criadors de Brau de les Terres de l’Ebre i s’aixopluga en la marca Reserva de la Biosfera.


