HomeEducacióEl programa EduMèdia reforça el pensament crític de jóvens i gent gran...

El programa EduMèdia reforça el pensament crític de jóvens i gent gran davant la desinformació

En un entorn en què les xarxes socials, els algoritmes i la intel·ligència artificial condicionen cada vegada més la manera com la població s’informa, l’educació mediàtica s’ha convertit en una eina imprescindible. Amb este objectiu, el projecte EduMèdia del Col·legi de Periodistes de Catalunya apropa a jóvens i gent gran recursos per a identificar la desinformació, entendre com circulen els continguts i desenvolupar una mirada crítica davant d’allò que veiem i compartim.

Este 2026 s’han programat 100 tallers arreu de Catalunya, dels quals encara en queden 24 per a impartir. A les Terres de l’Ebre, el calendari continuarà a l’octubre amb dos tallers adreçats a alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Roquetes. A més, dels tallers pendents a Catalunya, deu estan destinats específicament a la gent gran. Una de les novetats d’este any és que el Col·legi de Periodistes, amb el finançament de la Generalitat, s’aproximarà també al darrer cicle de les escoles de primària, als cursos de 5è i 6è, ja que 4 de cada 10 xiquets i xiquetes d’estos cursos ja disposen d’un dispositiu electrònic propi, i 7 de cada 10 d’estos ja tenen algun perfil a les xarxes socials.

Una de les periodistes que porta EduMèdia a les aules ebrenques és Tere Giné, directora de la Plana Ràdio. Va començar a formar-se en educació mediàtica el 2024 amb una motivació molt concreta: continuar aprenent. “Per a mi era important, sobretot quan no som nadius digitals, seguir aprenent”, explica.

Precisament, Giné destaca la necessitat d’arribar a totes les generacions. Entre els jóvens, observa un gran coneixement de les xarxes socials, però també un consum d’informació que sovint arriba a través d’influenciadors o fonts poc contrastades.

Als tallers se treballa amb exemples de proximitat, jocs i dinàmiques participatives: des d’analitzar titulars i comprovar fonts fins a entendre els algoritmes, fer cerques inverses d’imàtgens o detectar continguts creats amb intel·ligència artificial. També es convida els participants a preguntar-se qui ha creat una informació, amb quina intenció i quines emocions busca provocar. Per a Giné, esta és una de les claus del projecte: fomentar el pensament crític.

David Benito
David Benito
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies