El pagament per ús serà substituït per l’entrada en vigor d’una llei de Mobilitat Sostenible “per a millorar la planificació, coordinació i eficiència de les polítiques de transport públic i donar suport a la digitalització del transport”. Això implica “mesures específiques per a promoure el transport ferroviari de mercaderies, per a reduir les emissions del transport terrestre”, assenyala l’esborrany d’addenda al Pla de racionalització enviat per Madrid a l’executiu comunitari, recollit pel diari El País.
Se citen tres mesures concretes: un programa de desenvolupament d’autopistes ferroviàries en aquells corredors en què resulte viable i existisca un interès empresarial; la bonificació dels cànons ferroviaris per als tràfics de mercaderies durant un període mínim de cinc anys, i un programa d’incentius per al canvi modal de la carretera al ferrocarril.
Tot plegat, admeten fonts oficials de la Delegació del Govern a les Terres de l’Ebre, pot afavorir l’aposta històrica de la Generalitat pel polígon Catalunya Sud a partir de l’aterratge de la multinacional Kronospan, que ja ha aprovat una segona línia de producció que requerix la connexió ferroviària amb la factoria per a exportar taulers OSB cap a Europa.
La clau de tot plegat és un ramal ferroviari de connexió amb el corredor del Mediterrani, i la Generalitat ja està treballant amb l’Administrador Estatal d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) per a licitar l’estudi informatiu de la nova infraestructura.
Fonts oficials del Govern a l’Ebre expliquen que l’objectiu no és tant facilitar l’exportació per ferrocarril a través de la col·lapsada frontera del Pertús, com garantir bones connexions amb els ports de Tarragona i Barcelona, on l’activitat exportadora i importadora és ingent.
La Generalitat serà l’administració que tramite tot el projecte de construcció del nou ramal, si bé després serà l’Adif el que haja de gestionar l’operació a través del corredor mediterrani.
A més a més, Kronospan generarà un clúster de la fusta i l’acceleració del Catalunya Sud pot atraure altres empreses, així que tot plegat pot aportar la massa crítica necessària per a implantar al Catalunya Sud una veritable estació intermodal de mercaderies.