L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) està impulsant dos estudis d’alternatives, en fase incipient de redacció, per a reduir el risc d’inundacions a les Terres de l’Ebre. Estos estudis plantejaran solucions tècniques per a millorar la seguretat de la ciutadania i dels espais urbans més exposats, davant d’episodis meteorològics extrems. Se centren en 11 municipis, que inclouen 14 àmbits diferents, amb afectacions de riscos d’inundació històriques. En concret, segons han confirmat fonts oficials de l’autoritat hidràulica catalana, s’analitzen les característiques i les opcions d’actuació a Santa Bàrbara (barranc del Pelós); Ulldecona i Freginals (barrancs de les Foies, Carbonera, Polla i Codines); Roquetes (barranc de Galatxo); Amposta (barrancs d’Oriola i Rota); Godall (barranc de la Caldera); Masdenverge, Tortosa i la Galera (barranc de la Galera i barranc de Lledó); la Ràpita i Alcanar (barranc de Solito, barranc de Codonyol-Aljub, barranc de Forques-Castellanes i barranc de Sant Jaume).
Els estudis hauran de plantejar possibles solucions com l’ampliació de lleres i la recuperació de seccions, la millora o adequació d’obres de drenatge, la construcció de basses de laminació, actuacions ambientals i de restauració fluvial o mesures per a reduir la vulnerabilitat urbana.
El Govern de la Generalitat va aprovar, el 21 d’octubre de 2025, el Pla director d’actuacions en cursos fluvials de les comarques del Montsià i el Baix Ebre, amb l’objectiu de restituir els danys causats per la borrasca Alice i reduir, de manera estructural, els riscos d’inundació. El pla preveia un total de 25 actuacions en una dotzena de municipis de les Terres de l’Ebre.
Un dels dos estudis ara adjudicats se circumscriu als barrancs inclosos en el pla director dins de les conques compartides amb altres confederacions hidrogràfiques com la de l’Ebre (CHE). Este contracte preveu estudiar actuacions en 10 municipis de les dos comarques de la costa ebrenca i algunes d’elles han d’aportar solucions al controvertit barranc de la Galera, que provoca col·lapses recurrents a la confluència amb la carretera C-12, el canal de la Dreta de l’Ebre i la TV-34-43. La C-12 serà objecte ara d’una ampliació i millora, però l’actuació per a donar via lliure al barranc poc abans de la seua desembocadura a l’Ebre no s’abordarà fins que no es conega el contingut del present estudi, tal com ja va avançar esta publicació en l’anterior número.
L’estudi, que té una durada de 12 mesos i que inclou la modelització del barranc de la Galera, va ser adjudicat per 207.000 euros amb IVA el passat mes d’agost a l’empresa Socotec Engineering Solutions. Amb relació amb el barranc de la Galera, el plec de clàusules tècniques del contracte assumix diverses actuacions importants a realitzar. D’una banda, se constata que el tram del barranc que limita amb el front urbà de Masdenverge té problemes de pèrdua de capacitat i erosions laterals en depositar-s’hi importants volums de graves i trobar-se en una zona corba del traçat. A més a més, la zona on desemboca el barranc de Solsó i la zona del Mas de Sant Pau han quedat arrasades per les avingudes del torrent de la Galera i caldria limitar l’erosió i l’arrossegament amb alguna estabilització dels talussos o travesses. El document diagnostica, per una altra banda, que a la intersecció amb les dos carreteres esmentades i el canal de la Dreta no es disposa de prou capacitat de desguàs i això fa que l’aigua acabe “superant les carreteres i el canal, afectant greument estes infraestructures i les finques agrícoles i algun habitatge de la zona”.
L’adjudicatari, per a tots els barrancs afectats, haurà d’analitzar la situació actual i definir un estudi d’alternatives, amb una definició, modelització i estimació de costos de cadascuna; i posteriorment haurà de desenvolupar tècnicament i gràficament l’alternativa escollida per l’ACA. En tractar-se de conques compartides, els projectes que es redacten no s’incorporaran al programa de mesures del Pla de gestió del risc d’inundació (PGRI) de les conques internes de Catalunya de l’ACA, sinó que es posaran a disposició de la CHE.
L’Ajuntament de l’Aldea denuncia que l’ACA ha dificultat la neteja del barranc dels Pixadors
L’Ajuntament de l’Aldea ha expressat públicament, a través d’un comunicat, el seu “profund malestar” amb l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) per la gestió que ha fet enguany dels ajuts destinats a la neteja de les lleres del barranc dels Pixadors. El consistori considera que l’actuació de l’ACA ha estat marcada per “retards, impediments i una manca de sensibilitat envers les necessitats del municipi”, una situació que hauria acabat limitant “de manera important” els treballs de neteja que l’Ajuntament havia dut a terme amb normalitat durant els últims anys.
Un dels principals motius de queixa és el retard en la resolució dels ajuts. Habitualment, l’Ajuntament podia executar estos treballs durant el mes de juliol, però enguany l’endarreriment, segons el consistori, hauria obligat a traslladar-los fins al mes de setembre.
Per al regidor d’Acció Urbana i Rural, Pepe Caballé, esta situació és “especialment preocupant” perquè es tracta d’una actuació preventiva i necessària per a garantir el correcte drenatge de les aigües pluvials. “Hem trobat molts impediments i en cap moment hem vist una operativitat per part de l’ACA que permetés netejar el barranc com ho havíem fet cada any”, denuncia Caballé.
A més, estes circumstàncies han fet que l’Ajuntament, segons lamenta, només haja pogut actuar en una petita part dels trams que habitualment se netejaven.


