El context generat per l’epidèmia de coronavirus i l’adopció de mesures extraordinàries com el tancament de les escoles va provocar gran incertesa pel seguiment del Curs Escolar 2020-21 i alhora un repte per tal de garantir l’educació a tot l’alumnat, com un dret fonamental i bàsic.
El tancament dels centres educatius va implicar establir nous mecanismes de gestió. Així en una primera fase es va haver d’idear l’accés a les beques menjador de tot l’alumnat. En aquest sentit, es van dissenyar 144.000 targetes menjador, amb un import de 4€/diari per a què l’alumnat perceptor tingués garantit l’àpat diari, indistintament si la beca era al 50% o al 100%.
A les Terres de l’Ebre s’han repartit un total de 2.272 targetes moneder per a tot l’alumnat perceptor, que s’han fet arribar a través dels serveis socials dels consells comarcals i dels ajuntaments. Concretament, són:
- Baix Ebre: 1112
- Montsià: 957
- Ribera d’Ebre: 106
- Terra Alta: 77
Estes targetes es van carregant els imports a mesura que cal i, fins al moment, s’han fet 3 recàrregues per un total de 29 dies, des del 12 de maig incloent-hi els 4 dies de la setmana de Pasqua. D’altra banda, iniciat el tercer trimestre del Curs 2019-20 el Departament d’Educació també està implementant el Pla d’Acció Centres Educatius en Línia (CEL) per tal que tot l’alumnat pugui seguir les classes des del confinament i rebre l’acompanyament de l’equip docent.
El Pla té com a objectiu poder proporcionar als centres educatius les eines digitals i els recursos necessaris que permeten continuar, amb equitat i qualitat, el procés d’aprenentatge de l’alumnat, especialment el més vulnerable i també l’alumnat de batxillerat, de cicles formatius, de 4rt d’ESO i de 6è de Primària, que es troba en fase de finalització d’etapa. Així s’han facilitat línies de connexió a Internet, o bé dispositius electrònics, o bé ambdues tecnologies.
Per tal de fer una detecció de necessitats acurada, Educació va facilitar a un total de 3.100 centres educatius de Catalunya, públics i privats, un qüestionari, que van respondre 3.055.
A les Terres de l’Ebre els centres que han col·laborat en la detecció han estat 105 i ha permès conèixer les necessitats d’accés a la connectivitat i la disponibilitat de tecnologia de l’alumnat i famílies.
En estos moments, Educació està fent el repartiment de les línies de connectivitat i de dispositius propis, que actualment es troben als centres educatius o d’altres de nova adquisició. En esta primera, “quedarà cobert tot l’alumnat crític (finals d’etapa) i pràcticament tota la resta amb prop d’un miler de connexions amb dispositiu inclòs i més de mig miler de dispositius sense demanda de connectivitat” – ha explicat la directora territorial, Montserrat Perelló, que ha destacat “la bona col·laboració de molts ajuntaments en la distribució de connectivitat als seus municipis i, fins i tot, amb la compra de maquinari, la qual cosa ens ajuda encara més a reduir l’escletxa digital a casa nostra”.
- Gràfics de les assignacions del departament d’Educació a les Terres de l’Ebre