HomeMobilitatEl comptador a zero amb la variant de Gandesa, vint-i-tres anys despr茅s

El comptador a zero amb la variant de Gandesa, vint-i-tres anys despr茅s

La majoria de gent de mitjana edat de Gandesa diu que sempre ha sentit a dir que anaven a fer una circumval路laci贸. Algunes fonts situen els primers estudis previs a finals dels anys 80 i principis dels 90 i, fos com fos, este mes de mar莽 ha fet exactament 23 anys que l鈥橢stat va comen莽ar oficialment a tramitar l鈥檈xpedient de la reclamada variant de Gandesa a l鈥橬-420, un bon moment per a anunciar que, amb la documentaci贸 caducada des de fa temps, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) ha tornat a posar fil a l鈥檃gulla i trau a licitaci贸 per 1,15 milions d鈥檈uros (amb IVA) la redacci贸 del projecte de tra莽at i construcci贸 de la variant de Gandesa.

L鈥檃nterior projecte executiu, aprovat definitivament l鈥檃gost del 2010, i la declaraci贸 d鈥檌mpacte ambiental associada, queden com a paper mullat. 脡s a dir, es posa el comptador a zero, admet amb resignaci贸 i a la vegada amb satisfacci贸 l鈥檃lcalde de Gandesa, Carles Luz, que celebra que s鈥檋aja comen莽at a materialitzar el comprom铆s adquirit 鈥ara fa un any a Madrid鈥 per part del secretari general d鈥橧nfraestructures del Govern espanyol, el catal脿 Xavier Flores, nomenat el gener del 2022 i que 茅s el mateix alt c脿rrec que ha apostat per la construcci贸 del tercer carril al tram ebrenc de l鈥檃utopista AP-7.

Les ofertes econ貌miques es poden presentar fins al 5 de maig de 2023 i l鈥檃djudicat脿ria haur脿 de redactar el projecte en un termini de 18 mesos. El cost de l鈥檕bra s鈥檈stima en m茅s de 24 milions d鈥檈uros. La variant far脿 aproximadament sis quil貌metres i mig, entre el punt quilom猫tric 797,4 fins al 804. En este sentit, 茅s m茅s llarga que la que es preveia el 2010, que feia poc m茅s de cinc quil貌metres per貌 que s鈥檃llunyava m茅s del nucli principal de Gandesa perqu猫, segons recorda Luz, passava per darrere del Poble Vell de Corbera, on havia de connectar amb la variant projectada a Corbera d鈥橢bre, una altra de les actuacions que la crisi econ貌mica va ajornar sine die a la nacional N-420. Ara, segons les primeres estimacions, la variant no s鈥檃llunyar脿 tant del poble per貌 s鈥檃llargar脿 fins a prop de l鈥檈ntrada de Corbera. L鈥檃nterior projecte tamb茅 era for莽a complex t猫cnicament, amb tres viaductes, sis passos superiors i tres d鈥檌nferiors, amb la qual cosa el pressupost de l鈥檕bra s鈥檈nfilava als 30 milions d鈥檈uros, tot i quedar descartat el doble carril per sentit. Ara sembla que es podria optar per una alternativa m茅s senzilla, tot i que Luz considera que bona part del tra莽at, encara per concretar amb la redacci贸 del nou projecte, aprofitar脿 les afectacions de l鈥檃nterior, de forma que no calga fer gaires noves expropiacions.

Relat d鈥檜n greuge hist貌ric

Portem molts anys reivindicant la necessitat de les variants [tant la de l鈥橬-420 com la de la C-43, tamb茅 pendent] per a evitar el col路lapse que es genera al centre del municipi鈥, constata Luz, que confia que esta vegada vaja de deb貌 i la redacci贸 del projecte tinga continu茂tat en les seg眉ents fases de tramitaci贸 i execuci贸. Fonts del sector opinen que l鈥橢stat no es pot permetre un altre nyap perqu猫 l鈥檃ctual coll d鈥檃mpolla de Gandesa seria inassumible per a actualitzar la connexi贸 entre el Cant脿bric i el Mediterrani a trav茅s d鈥檜na N-420 sobre la qual planeja la idea d鈥檜n projecte d鈥檃mpliaci贸 en un carril (2+1). 鈥No crec que hi tornen a abocar m茅s d鈥檜n mili贸 d鈥檈uros per a no res, tal com estan les coses鈥, dixa anar Luz.

Doncs, b茅, la hist貌ria fins ara frustrada de la variant de Gandesa no posa l铆mits a la inoper脿ncia. M茅s aviat 茅s el paradigma sagnant de la difer猫ncia d鈥檕portunitats entre territoris m茅s i menys poblats, entre centre i perif猫ria. El 25 de mar莽 del 2000, amb el Govern d鈥橝znar al poder, el Bolet铆n Oficial del Estado publicava la licitaci贸 de la redacci贸 de l鈥檈studi informatiu de dos projectes viaris: una autopista nova de trinca al centre de la Pen铆nsula, amb una part de peatges i un tram d鈥檃utovia, i les tres variants pendents del tram catal脿 de l鈥橬-420: Gandesa, Corbera d鈥橢bre i Riudecols. L鈥橝P–41 Madrid-Toledo i la circumval路laci贸 de la capital manxega de l鈥橝-40, de prop de 60 quil貌metres, van cremar etapes amb una facilitat impensable, tot i travessar onze termes municipals i incloure nou enlla莽os i tres 脿rees de servei. L鈥檕bra, amb un cost de 440 milions finan莽ats per un conglomerat de bancs i caixes, es va posar en servei abans d鈥檃cabar-se el 2006, quan encara no s鈥檋avia aprovat ni l鈥檈studi de la variant de Gandesa que escollia una alternativa d鈥檈ntre quatre (gener del 2007).

Caos a la pla莽a de la farola

Setze anys despr茅s, la pantalla 茅s la mateixa i continua enfocant les dificultats de mobilitat que provoca la conflu猫ncia de la carretera N-420 (cap a l鈥橝rag贸 i el Baix Camp) i la C-43 (cap a l鈥橢ix de l鈥橢bre i Tortosa) al centre de Gandesa, a la pla莽a de la Farola, amb un protagonisme important del tr脿nsit pesant, una malaltia cr貌nica per als gandesans. El 2019, abans de la pand猫mia, l鈥檈staci贸 d鈥檃forament de l鈥橢stat m茅s propera al nucli principal de Gandesa, a la nacional N-420 sortint cap a Alcany铆s, determinava que hi circulaven una mitjana di脿ria de 3.607 vehicles, m茅s d鈥檜n 15 % dels quals eren pesats. 脡s a dir, m茅s de 500 camions passaven pel centre de Gandesa, als quals cal afegir els que travessen el poble procedents o en direcci贸 a la C-43 [vegeu pe莽a]. El 2021, el tr脿nsit a l鈥橬-420 s鈥檋avia redu茂t als 3.119 vehicles diaris.

Pendents tamb茅 de la variant de la C-43

A la imatge adjunta facilitada pel Ministeri es pot apreciar, de color verd i blanc, el dibuix de la variant que el Mitma preveu a Gandesa. Per貌 la nacional no 茅s l鈥櫭簄ic maldecap de la capital de la Terra Alta en mat猫ria de mobilitat. La poblaci贸 tamb茅 espera des de fa anys la variant de la carretera C-43, la que puja des de l鈥橢ix de l鈥橢bre i 茅s de titularitat auton貌mica. Recentment, la Generalitat va arranjar el tram previ a l鈥檈ntrada a Gandesa i hi va construir una rotonda, a partir de la qual es generar脿 un nou acc茅s al pol铆gon de l鈥檈st de la poblaci贸, que el Departament de Territori t茅 previst traure a licitaci贸 esta mateixa primavera -segons la informaci贸 feta arribar a l鈥橝juntament-, i per l鈥檃ltre costat, cap a l鈥檕est, la variant de Gandesa de la C-43, que evitar脿 que el tr脿nsit procedent de l鈥檈ix mediterrani en direcci贸 a l鈥橝rag贸 haja de passar pel cor del nucli urb脿. L鈥檃lcalde de Gandesa, Carles Luz, recorda que l鈥橝juntament ja fa temps que reclama esta altra variant a la Generalitat, per貌 lamenta que en els comptes auton貌mics per a 2023 no hi figure cap partida al respecte, ni tan sols per a la redacci贸 del projecte.

脪scar Meseguer Juli谩n
脪scar Meseguer Juli谩n
Periodista. Director del Setmanari l'Ebre
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introdu茂u el vostre comentari.
Introdu茂u aqu铆 el vostre nom

+ 61 = 64

脷ltimes not铆cies