TERRES DE L’EBRE // El Departament d’Educació avança en la implantació del Pla d’educació digital de Catalunya, i ja ha completat la dotació d’ordinadors portàtils per a l’alumnat a les Terres de l’Ebre i Lleida, que són els primers territoris de Catalunya en finalitzar el desplegament.
També s’han lliurat tots els dispositius per als docents i les connectivitats per als alumnes amb més necessitats socioeconòmiques en tots els centres del país. Així, s’han repartit un total de 71.087 portàtils per al personal docent, i 44.650 Mifis (dispositius amb connectivitat) per a l’alumnat –es tracta de les mifis que necessiten els alumnes de 5è de primària fins els cicles formatius de grau superior-. Suposa lliurar el 100% dels ordinadors i connectivitats previstos inicialment.
Durant les properes setmanes s’acabarà de fer el repartiment de portàtils entre els alumnes i la transformació dels serveis Wifi-LAN als centres educatius. A hores d’ara hi ha un 65% dels ordinadors per l’alumnat instal·lats, i durant el mes d’abril es completarà el lliurament a la resta de Catalunya.
Pel que fa a la transformació dels centres, s’han completat els replantejos del 97% dels centres. Els replantejos suposa repensar escoles i instituts des de la mirada tecnològica, per tal de poder optimitzar al màxim la tecnologia que es disposa. Es preveu assolir el 100% dels centres transformats durant aquest curs escolar.
El Pla preveu que els dispositius s’utilitzin en el treball diari de l’aula i formin part estructural del projecte educatiu de centre, a banda de poder ser utilitzats en cas de confinament.
La dotació de tot aquest material forma part del Pla d’educació digital, un projecte per dotar als centres de les eines per a desenvolupar les competències digitals entre alumnat i professorat.
Estratègia digital de centre:
El Departament d’Educació ha publicat l’Estratègia digital de centre (EDC), un document que defineix i concreta les línies d’actuació d’un centre i que fan possible que docents, alumnat i centre assoleixin la competència digital. Tots els centres educatius catalans hauran d’incorporar-la en la programació general, de forma progressiva i amb l’acompanyament i formació per part del Departament.
L’estratègia digital comprèn tots els àmbits del centre, ja siguin organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius, els quals s’han de veure implicats des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua. El document pretén acompanyar als centres en el disseny, la redacció, la implementació i l’avaluació de la seva estratègia digital. Aquesta setmana s’ha dut a terme un webinar sobre aquesta nova iniciativa amb la participació de gairebé 800 persones.
Pla d’educació digital de Catalunya:
El juliol de 2020 es va presentar el Pla d’Educació Digital de Catalunya, amb l’objectiu de contribuir al desenvolupament de les competències digitals i situar Catalunya com un país capdavanter en l’ús educatiu de la tecnologia per a l’èxit educatiu i social.
Els principals objectius del pla són assegurar que els alumnes de Catalunya siguin digitalment competents en acabar l’ensenyament obligatori; augmentar el nombre de professorat que tingui la competència digital; i teixir una xarxa de país amb centres digitalment transformats que facilitin l’aprenentatge en el marc de la transformació educativa.