El festival RIHIHIU va tancar la tercera edició diumenge al vespre, però havia començat divendres amb un dels plats forts de la programació: l’espectacle Xalar. Va ser una intervenció artística comunitària creada a partir de la memòria viva sobre la festa, l’oci i la celebració.
Un grup de veïns i veïnes de Santa Bàrbara van comentar documents, fotografies i objectes quotidians per construir una proposta escènica contemporània que incloïa dansa i música a partir d’un treball d’improvisació i composició amb la veu i la paraula. L’espectacle va ser fruit de la interacció entre veïns i veïnes i un equip artístic format per Marta Galán Sala, Montserrat Iranzo i Domingo, Pau de Nut i Adrià Juan.
“L’espectacle ha estat una de les accions a través de les quals els veïns i les veïnes s’han vinculat emocionalment al RIHIHIU. Han format part del procés creatiu i això ha posat en contacte tradició i avantguarda i els ha ajudat a entendre la cultura artística contemporània i experimental. Va ser un començament molt potent.”, afegeix Zoraida Roselló, cod
Durant tot el cap de setmana, la població del Montsià ha acollit col·loquis, debats, espectacles de teatre, dansa i música experimental i contemporània per promoure una revisió de la cultura popular des d’una perspectiva feminista i queer. “També volem destacar l’altíssima qualitat de la programació. Hem sabut combinar el talent del territori, com el músic ampostí Ubaldo, amb artistes de renom nacional i internacional. Marina Herlop i Isabel Do Diego han deixat el listó molt alt i crec que ens ajudaran a posicionar el RIHIHIU com a referent, més enllà de les Terres de l’Ebre”, explica Roselló.
Pel festival hi ha passat l’artista ampostí Ubaldo, que presentat el seu cinquè disc La nit és fosca, però estic bé, un àlbum conceptual que parla de la nit i de com la foscor canvia la percepció de l’entorn; la formació de música de cambra Accent Ensemble (soprano, clarinet, viola i piano) que ha ofert un concert de marcat accent agrícola, sobre els crits vinculats al medi rural i a la ramaderia; Marina Herlop, una de les màxims exponents de l’avantguarda musical catalana amb projecció en els circuits musicals internacionals; Isabel Do Diego amb un espectacle que permeabilitza el flamenc amb la fúria vocal de diferents litúrgies com el cant sacre europeu de l’edat mitjana o la recitació del bunraku japonès i Clàudia Serrahima, que ha presentat No sabem res sobre el campo un espectacle de teatre de petit format sobre la transhumància.
Per la seua banda, el col·loqui sobre Patrimoni Immaterial i Creació coordinat per l’antropòloga Ingrid Bertomeu i l’artista Maria Pons ha plantejat les possibilitats de l’antropologia aplicada a les manifestacions artístiques. Finalment, una Passejada Interpretativa per l’Antic Camí Reial de Barcelona-València va tancar la tercera edició del festival RIHIHIU a Santa Bàrbara. Totes les activitats s’han desenvolupat en masades del poble i les seues rodalies —Masada de l’Alto, Molí de Vallés, Masada d’Espuny, Xalet de Rosa Evelia— amb la voluntat de reivindicar el patrimoni arquitectònic rural.