EDICIÓ PAPER // Les activitats d’educació en el lleure compten amb una llarga tradició a Catalunya i contribuïxen al creixement integral d’infants i jóvens. Enguany, però, a l’espera de com anirà el pla de desconfinament, les activitats de lleure s’hauran d’adaptar a les noves circumstàncies causades per la pandèmia del coronavirus. La Generalitat ha expressat el seu compromís que este estiu es puguen celebrar els casals, les colònies, les acampades, les rutes, les estades i els campus esportius en aquells territoris que es troben en la fase 3, tot i que, de moment, no està explicitat ni al Butlletí Oficial de l’Estat ni en cap document normatiu. En cas que es facen, el Govern ha fet un document d’educació en el lleure per a l’estiu 2020 en què s’indiquen les mesures de seguretat i protecció, així com els protocols de salut a seguir.
I l’educació en el lleure tindrà un pes important este estiu i en la fase postconfinament, amb una triple funció: ajudar a assumir i processar emocionalment les conseqüències i implicacions de la crisi pel coronavirus -treballar el dol, gestionar la incertesa i la por al desconegut-, recuperar el sentit de comunitat i la convivència amb els altres, així com aprendre noves rutines, especialment d’higiene i d’autoprotecció. Les ràtios de participants i monitors també es veuran modificats, així com les condicions en què podran realitzar-se les activitats. Caldrà veure què implica la fase 3 de la desescalada i en quin punt es troben les activitats d’educació en el lleure.
enMENT, un nou projecte nascut en el confinament
De moment, però, i davant la incertesa que hi ha sobre els casals d’estiu, a Tivenys ha nascut ‘enMENT’, un projecte educatiu per a infants, adults i gent de la tercera edat que té com a objectiu mantenir i ampliar els serveis de lleure ja existents, afegint continguts més didàctics, que es fan arribar per mitjà de les xarxes i les noves tecnologies, i que proposen activitats que fomenten els aprenentatges bàsics a través del joc, la creativitat i la manipulació. Darrere del projecte enMENT hi ha quatre dones: la Gemma Canalda i la Júlia Morató, dos mestres d’educació infantil, i la Lorena Barberà i la Tamara Adell, tècnics d’educació infantil i d’atenció sociosanitària. La Gemma i la Lorena treballen a la llar d’infants de Tivenys, i la Júlia i la Tamara organitzen tallers d’estimulació cognitiva amb adults i gent de la tercera edat. Totes elles, però, van haver de dixar de treballar arran del coronavirus, l’estat d’alarma i el confinament. I del confinament i la necessitat de reinventar-se, va nàixer enMENT.
El projecte, adreçat als xiquets i xiquetes de 3 a 12 anys, que ja és accessible, vol acompanyar i donar suport a les activitats que es transmeten des de l’escola, reforçar el currículum escolar i proporcionar recursos que combinen aprenentatge i jocs. “Hem adaptat les activitats que fèiem a la situació que estem vivint i, per mitjà, de contes enviem propostes que els nens han d’elaborar”, explica Júlia Morató, una de les organitzadores d’enMENT. Es duran a terme tres projectes diferents, basats en històries viscudes per diferents protagonistes per a motivar els alumnes. “Cada història dura un mes”, detalla Morató, que afegix que durant la setmana s’envien les propostes d’activitats acompanyades de les explicacions sobre què es pretén treballar, així com el material necessari per a realitzar-la.
“Volem que els nens puguen crear recursos d’aprenentatges que puguen reutilitzar en un futur”. Júlia Morató, una de les impulsores del projecte enMent.
Treballar les matemàtiques, els colors, la geometria i la motricitat són algunes de les àrees que es tractaran en els projectes, que tenen previst acabar el 14 d’agost. El protagonista de la primera història és el Roger, que està vivint diverses aventures durant el confinament i la primera activitat que proposen és fer un arbre genealògic per a treballar les relacions familiars, el vocabulari relacionat amb el parentesc, la lectoescriptura i la creativitat dels infants. “Volem que els nens puguen crear recursos d’aprenentatge que puguen reutilitzar en un futur”, indica Morató. L’activitat està adaptada en diferents nivells i graus de dificultat segons l’edat madurativa del xiquet o xiqueta.
Quant als adults i les persones de tercera edat, enMENT ha organitzat activitats de memòria, d’atenció, de lògica i d’estimulació cognitiva a través de fitxes o activitats dinàmiques, així com un llibre d’activitats per a fer sopes de lletres, mots encreuats, sudokus i ordenar paraules, entre d’altres. Este projecte té previst començar durant el mes de juny, i, segons determina Morató, “en tractarse d’un col·lectiu vulnerable, se’ls faran arribar les propostes a casa, seguint les mesures de prevenció i de desinfecció del material i dels jocs que ja tenim de TivEnsenya”. Per a fer-ho, els dimarts s’entregaran els materials i els divendres es recolliran als domicilis, es mantindrà contacte telefònic per a fer-los un seguiment, i s’establirà un calendari d’activitats personalitzat.
“La incertesa dels casals i les novetats del desconfinament també tindran incidència a enMENT, ja que és un projecte que viu al dia a dia i ens adaptarem a tot el que puga venir”, manifesta una de les creadores d’enMENT. El projecte, que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tivenys, vol continuar oferint el servei de l’esplai i els tallers a tots aquells que ja l’utilitzaven, i també tots aquells que ara en vulguen formar part, realitzant activitats des de casa. Per a inscriure els infants s’ha d’omplir una inscripció a la pàgina web del consistori, i per al projecte d’adults i gent gran s’ha de trucar telefònicament perquè les mateixes organitzadores en faciliten la inscripció.