TERRES DE L’EBRE // Dincat, representant del sector de la discapacitat intel·lectual a Catalunya, manifesta la seva indignació davant la falta de claredat, compromís i col·laboració del Govern de la Generalitat amb el col·lectiu que engloba les Escoles d’Educació Especial i els familiars dels alumnes amb necessitats educatives especials. Després de setmanes de incertesa i preocupació, el sector denuncia que el Departament d’Ensenyament prengui decisions sense escoltar les necessitats i característiques específiques del col·lectiu, ni comptar amb Dincat, que representa, entre altres entitats del sector, a 60 escoles d’educació especial de tot Catalunya.
Un exemple clar d’aquesta situació és la decisió presa pel Departament d’Ensenyament i el Consorci d’Educació de Barcelona que determina que, de cara al pròxim curs, queda anul·lada la possibilitat de realitzar escola compartida. Aquesta modalitat, que permet a un alumne assistir de forma alterna a una escola ordinària i a una escola d’educació especial, és una de les principals claus d’inclusió de l’alumnat amb discapacitat intel·lectual. Dincat no posa en dubte aquesta decisió que atén a prevencions sanitàries, però lamenta profundament que s’hagi pres sense establir alternatives ni tenir en compte les necessitats d’aquestes escoles, els seus alumnes i els seus familiars. A més, tot i que representants de Dincat es van reunir amb el Departament d’Ensenyament el passat 18 de maig, aquesta decisió els ha agafat per sorpresa, ja que els havia assegurat que la possible mesura encara s’estava treballant amb un grup d’experts de cara a la reobertura dels centres al setembre.
Pel que fa a les escolaritzacions compartides, Dincat considera incomprensible que s’obligui a decidir als familiars a quin model d’escola hauran d’anar els seus fills i filles sense que, des del Departament, s’hagin establert instruccions clares de com es durà a terme aquesta reincorporació, amb quins espais i suports es comptarà, ni com es gestionarà per tal que aquest alumnat amb necessitats educatives especials no vegi afectat el seu desenvolupament ni aprenentatge.
És important recordar que les persones amb discapacitat intel·lectual són un col·lectiu vulnerable davant d’un possible contagi de la Covid-19. Això, sumat a les inconcrecions del Departament, fa que les famílies sentin molta angoixa davant la possibilitat que els seus fills i filles tardin encara més temps a incorporar-se a les escoles amb garanties de seguretat. En aquest sentit, Dincat exigeix a l’administració que comenci a definir un pla concret per a les escoles d’educació especial que garanteixi el benestar d’aquests alumnes i dels seus familiars i, en cas que es retardi la seva incorporació, busqui alternatives de suport adequades. Dincat considera inacceptable que l’alumnat que més necessita recuperar les seves rutines es trobi en una situació de desemparament que pot acabar produint un deteriorament del seu desenvolupament físic, personal i emocional.
D’altra banda, Dincat retreu a l’administració que encara no hagi donat resposta a una reivindicació que arrossega el sector des de fa anys: la creació d’una Taula de seguiment pel desplegament de l’escola inclusiva per a treballar conjuntament amb l’objectiu de construir un futur més digne i inclusiu per a les persones amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies.