HomeEntrevistes“Necessitem el turista de proximitat per a començar a recuperar la normalitat”

“Necessitem el turista de proximitat per a començar a recuperar la normalitat”

Pregunta: Es parla molt de l’afectació de la Covid-19 sobre el transport aeri, però la situació en el transport de viatgers per carretera no deu ser molt millor.

Resposta:  Estem complint com a servei essencial i imprescindible que som amb el transport de viatgers. Però el nostre sector està molt tocat.

P: De quina manera els afectarà esta crisi?

R: A la FECAV som 155 empreses, la majoria petites i mitjanes, amb un total de 7.000 treballadors i uns 4.000 autocars que mouen 200 milions de viatgers a l’any. Uns 1.500 d’estos autocars fan línies regulars, i els 2.500 restants fan serveis discrecionals. Estos últims són els que més patiran. Moltes empreses no aguantaran.

P: Quina estimació de pèrdues fan?

R: Hi haurà una minva d’ingressos d’uns 170 milions d’euros.

P: Quin pes tenen els serveis discrecionals?

R: El 60 per cent del negoci. Es tracta del transport de treballadors, escolars i viatges. Els serveis discrecionals no preveiem que tornen altre cop a la normalitat fins al 2021.

P: La crisi els agafa començant temporada.

R: En plena temporada. Els mesos de major facturació dels serveis discrecionals són març, abril, maig i juny. Amb l’agreujant que ja veníem d’una situació delicada.

P: Per quins motius?

R: La caiguda de l’operador Thomas Cook, l’any passat, va afectar moltes empreses del sector, amb un important volum d’impagats. Una part de les empreses catalanes del transport de viatgers per carretera s’havia especialitzat en el mercat xinès, que estava creixent moltíssim. Al gener, ja van dixar de venir xinesos. I després va venir la suspensió del MWC, i al març el confinament.

P: Quins plans té el sector per a reprendre l’activitat?

R: El problema és la incertesa. No sé com estarem la setmana vinent. Un bus val 280.000 euros. I les lletres arriben cada mes. Entretant, les empreses tenim la majoria del personal en ERTO. És complicat planificar compres i tirar endavant sense tenir càrrega de feina. Ens preocupa no saber quan tornarà el turisme, els creuers, les platges…

P: El turisme fia el mitjà termini al viatger de proximitat. Això els pot beneficiar.

R: Nosaltres transportem turistes de proximitat. Com a Hife, portem molta gent del nord i centre d’Espanya a les costes catalana i valenciana. La nostra empresa està preparant un pla per a poder estar preparats davant d’un increment de l’activitat en estes línies regulars. Pensem que este tipus de passatger creixerà.

P: De quina manera afectaran les mesures de distanciament al transport en bus?

R: En la fase actual de desconfinament estem oferint el 40% de totes les places disponibles, malgrat que l’ocupació mitjana és del 13%. A mesura que els diferents territoris, Barcelona especialment, vagen avançant de fase, podrem ampliar l’ocupació dels vehicles fins al 100%. Garantint sempre la neteja i desinfecció després de cada servei.

P: Quines mesures demanen a l’Administració?

R: Cal que els préstecs ICO siguen més flexibles, amb un any més de carència sense interessos, que els ERTOs puguen allargar-se i també flexibilitzar-se. I, amb el Departament de Territori, amb qui tenim una interlocució molt positiva, hem demanat un pla per a esglaonar les entrades i sortides als llocs de treball, centres escolars i accessos a grans ciutats, com Barcelona. Finalment, voldríem que la crisi actual no ature l’aposta per a reduir les emissions de CO2. Cal que tota la faena que s’ha estat fent per a potenciar el transport públic i traure vehicle privat de les carreteres es mantinga. En este sentit, s’ha de fomentar l’adquisició de busos d’última generació, menys contaminants, per a poder renovar les flotes actuals.

P: Hife també opera des del 2013 a Guinea Equatorial. Quina és la situació allí?

R: Molt dolenta. La incertesa d’Europa, a l’Àfrica es multiplica. Fa 3 mesos que no operem i no sabem què ens espera.

Albert Mestre
Albert Mestre
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

46 + = 53

Últimes notícies