HomeOpinióFirmes setmanarilebre.catFestes, canvi climàtic, fets mediàtics i resiliència

Festes, canvi climàtic, fets mediàtics i resiliència

Fa uns dies han acabat les festes del poble, la Sénia, d’on des de fa poc més de dos mesos sóc alcaldessa (qui estrany trobo quan la gent me criden així en lloc de pel meu nom, company de vida per desig de ma mare i de mon pare i del que estic tan contenta). Les festes es viuen molt diferents si ets una més del poble o si formes part del consistori. Agradaran les activitats? Ho tindrem tot a punt? Podrem organitzar festes a gust de tothom? La gent se sentiran còmodes? Xalaran? Els nervis no ens deixen, però confiem que tot anirà bé, ens ho diem d’uns als altres.

Si, hem xalat de valent. Hem tingut actes commemoratius, esportius, culturals, lúdics; hem passejat, hem menjat i begut al carrer i a casa amb familiars, amics i veïns. Hem presumit d’activitats singulars com l’inici amb les campanes al vol i la il·lusió de les criatures o les curses de cavalls i burros. Això són les festes, no tenir horaris i trencar les rutines. A cada poble singulars, però a tot arreu amb el mateix objectiu.

Hem hagut d’acceptar, però, el protagonisme de la climatologia. Vol estar present i deixar ben clar que, com ha fet sempre,  quan voldrà ens marcarà el ritme. Els primers dies va ser la calorada, que ens va obligar a buscar refugis climàtics per als actes amb gent gran o endarrerir horaris. Dissabte 26 va ser la pedregada; ens va fer anular actes i dedicar-nos a la seguretat individual i cołlectiva en lloc de a les tasques pròpies de festes. Diumenge va arribar el vent; canvi altre cop d’ubicacions i imaginar en temps rècord noves maneres de fer festa: i si no podem fer desfilada de carrosses, perquè no ens trobem tothom al pavelló polivalent i lluïm comparses mentre fem festa musical amb DJ’s que vulguen col·laborar? Vinga, decidim i ens enfoquem en la infraestructura que el canvi demana. Tot bé, per sort, inclosa la paciència de la gent.

Ara, després de les festes, la calorada, la tronada  i el vent, la vida continua. Noves activitats vindran i ens allunyaran de la mitja  depressió en què entrem sempre en acabar la setmana. La Diada, Pallerols, la jornada Xalera, Poesia a Peu de Balcó i d’altres marcaran un setembre que ens ressitua cada any en la realitat quotidiana. Ja no ens vindran les televisions (si no tenim un altre temporal, sisquera que no).

Però nosaltres sabrem que per sort la vida continua; que al canvi climàtic ja ens anirem adaptant (cuidarem les ombres i canviarem els horaris), que som un poble viu on fem que passen moltes coses; que tenim un entorn preciós batejat amb noms ancestrals que ens connecten a la vegada amb la natura i amb les societats passades.

I sí, continuarem comentant la sort que tenim de viure a un poble i la llàstima que des de la capital no aprenguen més dels entorns rurals. Tenim moltes coses a dir.

Victoria Almuni Balada
Victoria Almuni Balada
Directora Territorial de Cultura a les Terres de l’Ebre
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies