HomeSense categoriaLa URV dissenya una eina que acreditarà la competència digital dels docents...

La URV dissenya una eina que acreditarà la competència digital dels docents a Catalunya

TERRES DE L’EBRE // La Competència Digital Docent és una competència específica de la professió. Està constituïda per coneixements, habilitats i actituds relacionats amb l’ús de les tecnologies digitals no només a l’aula (entesa com a ambient d’aprenentatge), sinó també en el context de la institució educativa, en el treball amb la comunitat i durant el mateix desenvolupament personal i professional del professorat. 

A partir del treball desenvolupat durant sis anys des del grup de recerca ARGET, del Departament de Pedagogia de la URV, s’ha pogut dissenyar una estratègia formativa i avaluativa de la competència digital docent que ara conclou amb un procés de reconeixement i certificació d’aquesta competència.

S’ha desenvolupat en el marc de tres projectes finançats pels Ajuts de recerca de les convocatòries ARMIF del Programa per a la Innovació i Millora de la formació de Mestres. En el darrer d’estos projectes, que ara acaba, hi ha participat la UAB, la UdG, la UdL, la UB, la UVIc i Blanquerna-Ramon Llull, amb el lideratge de la URV amb la coordinació de la catedràtica en Tecnologia Educativa, Mercè Gisbert.

Fruit d’estos anys de recerca s’ha desenvolupat esta eina de mesura que servirà ara per a acreditar la competència digital docent davant l’administració educativa, un repte per als futurs docents. És un prova de tipus competencial, on l’estudiant ha de donar solució a casos pràctics a partir de l’aplicació dels seus coneixements. Poder-ho acreditar permetrà, en un futur pròxim, el fet de poder accedir a determinades places amb un perfil professional concret, ser un mèrit per cobrir vacants de difícil cobertura i per presentar-se a determinats concursos convocats pel Departament d’Educació. A més, segons es contempla al Pla Digital d’Educació de Catalunya, està previst que, l’any 2025, l’acreditació d’estes competències siga un requisit per accedir a la funció docent.

Davant d’esta realitat, a partir de diverses experiències pilot vinculades als projectes que s’han dut a terme, la formació en la Competència Digital Docent quedarà explicitada en la revisió dels nous títols de mestres que en este moment s’estan revisant i els alumnes que superen l’avaluació amb una prova de coneixements tindran una constància en el seu expedient acadèmic que podran utilitzar davant l’administració per acreditar el seu nivell d’esta competència.

A partir d’este curs, els alumnes de la URV que han participat en l’experiència pilot, vinculada també a un projecte d’innovació de l’Institut de Ciències de l’Educació, i que han superat la prova d’avaluació, veuran reflectit aquest mèrit en el seu expedient. Després d’esta prova pilot, cada universitat ha de decidir si s’acull a este procediment. També ha fet un pilot amb este enfocament la UAB mentre que la resta d’universitats participants han aplicat la prova d’avaluació i estan en procés de definir el procés administratiu per a la certificació.

 

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

2 + 2 =

Últimes notícies