HomeSense categoriaVídeo · L’empresa rapitenca Nasai Marine construïx l’embarcació de practicatge més gran...

Vídeo · L’empresa rapitenca Nasai Marine construïx l’embarcació de practicatge més gran de l’Estat

MONTSIÀ // Les drassanes Nasai Marine de la Ràpita ha llançat a l’aigua la ‘Kribi Pilots’, l’embarcació per a pràctics més gran que s’ha construït a Espanya, amb unes dimensions de 17 metres d’eslora -longitud-, quasi 5 metres de mànega -amplada-, i 2,2 metres de puntal -alçada-. Més enllà de superar els 12 i 14 metres que acostumen a fer estes embarcacions, l’empresa rapitenca, que compta amb una llarga trajectòria en este tipus d’embarcacions, també li ha incorporat diverses prestacions que faciliten la navegació, així com li aporten una major seguretat. 

Totes les embarcacions de gran tonatge han de sol·licitar de manera obligada el servei de practicatge per tal d’atracar o desatracar als ports. Un cop sol·liciten este servei, els pràctics són transportats via marítima fins al vaixell en qüestió, i a través d’una escala, passen d’una embarcació a l’altra, mentre ambdós es troben en moviment. “Per això és tan important que este tipus d’embarcacions estiguen dissenyades i incorporen els sistemes de propulsió adequats per a facilitar l’intercanvi tant com siga possible, aportant-li seguretat en tot moment al pràctic, i evitar riscos”, explica l’enginyer naval de Nasai Marine, Sergi Muñoz. 

En este sentit, Muñoz detalla que estes embarcacions acostumen a tenir la coberta buidada i les baranes, que inclouen una línia de vida, se situen a la part central, perquè el pràctic puga embarcar al vaixell de gran tonatge sense el perill de topar amb obstacles. A més, el pont de comandament oferix una visió de 360 graus perquè el patró no tinga punts morts i puga controlar tots els angles. El casc de l’embarcació, que té forma de ‘V’, permet tallar l’onatge més fàcilment i reduïx així la resistència per a avançar a través de l’aigua; així com facilita l’apropament i l’allunyament a l’embarcació que prestarà servei. 

Des de l’empresa rapitenca, però, han anat un pas més enllà per incrementar la seguretat a bord, així com el rendiment de l’embarcació. D’una banda, “hem instal·lat un sistema contraincendis de CO2 d’activació dirigida des del pont de comandament, tal com porten els pescadors i que no són habituals en este tipus d’embarcacions”, detalla l’enginyer naval, que afegix: “el pont de comandament, a més, no està soldat a la coberta, sinó que és flotant, i disposa d’uns amortidors a sobre dels motors, fet que aporta un major confort als tripulants i menys probabilitats de patir lesions auditives”. 

D’altra banda, una de les missions de Nasai Marine és utilitzar mètodes cada cop més sostenibles i per això aposten per uns sistemes de propulsió que permeten reduir el consum de combustible, que milloren el rendiment del motor i l’acceleració de l’embarcació. Segons Muñoz, “també hem incorporat un bulb a proa, que es troba semisubmergit dins l’aigua. La seua funció és la de reduir la resistència per formacions d’ones, i això permet millorar la navegació en dies de mala mar i augmentar la velocitat de desplaçament”. 

Totes les embarcacions de practicatge es dissenyen a partir de les necessitats que sol·liciten els armadors, els propietaris. En este cas, l’embarcació partirà d’aquí a unes setmanes cap al port de Kribi (Camerun, a l’Àfrica). “Han escollit una embarcació de practicatge de grans dimensions perquè els interessa transportar més pràctics alhora -hi caben 10 tripulants, comptant el patró-, per a estalviar viatges. En canvi, al port de Barcelona, per exemple, on hi ha un gran flux de moviment, preferixen tenir més embarcacions de mida menor i fer tants viatges com calguen”, detalla l’enginyer naval.

 

Empresa familiar

Tot i que Nasai Marine com a tal arrenca l’any 1992, es tracta d’un negoci familiar que ha perllongat diverses generacions. Els seus orígens es poden trobar en les conegudes Drassanes Carceller del mateix municipi, que estan documentades des dels principis del segle XIX fins a la dècada del 1990, i que actualment col·laboraran amb el Consorci del Museu de les Terres de l’Ebre per a participar en un projecte de recerca etnològica. 

Nasai Marine va iniciar-se en el disseny i construcció d’embarcacions de pesca, i van ser avantguardistes en la utilització de nous materials com és la fibra de vidre -el més comú actualment en la construcció naval-. Des de fa més de 25 anys, però, treballen amb les embarcacions de servei portuari i s’han especialitzat en aquelles dedicades al practicatge. “No és casualitat que siguem l’empresa que ha fet l’embarcació de practicatge més gran del país”, assenyala Muñoz, ja que “l’experiència de tots estos anys ens ha portat a millorar i perfeccionar les nostres embarcacions, dotant-les de prestigi i qualitat”. 

Ara, les drassanes estan en ple procés d’internacionalització, i treballen amb altres països d’Àfrica, com el Marroc, així com de l’Europa, com és el cas de Croàcia i Eslovènia. També és una de les drassanes pioneres en l’estudi per incorporar motors híbrids i elèctrics a curt termini. En este sentit, Muñoz assenyala que “el món naval sempre va a remolc de l’automobilisme, però des de Nasai Marine intentem adaptar esta tecnologia a les embarcacions al més aviat possible”.

 

Imatge virtual de l’embarcació de practicatge més gran construïda a l’estat. |  NASAI MARINE

 

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

62 + = 67

Últimes notícies