HomeSocietatLes Terres de l’Ebre i la Costa Daurada augmenten la seva projecció...

Les Terres de l’Ebre i la Costa Daurada augmenten la seva projecció com a destinacions turístiques familiars

La Costa Daurada i les Terres de l’Ebre es posicionen com a destinacions turístiques familiars de referència amb una innovadora oferta especialitzada en aquest segment de visitants, fruit de la feina conjunta del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona i el sector turístic durant els darrers tres anys. Ha estat gràcies a la gestió per part del Patronat de Turisme de tres de les operacions del Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) turisTIC en família, liderat des de la Diputació de Tarragona. A més de la creació de noves experiències, aquest treball ha aconseguit la implicació d’una xarxa de més d’un centenar d’agents públics i privats en el disseny i l’impuls del turisme familiar amb criteris d’especialització, innovació i sostenibilitat.

El Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona ha desplegat tres operacions del PECT TurisTIC en família: Patrimoni Cultural, Platja Innovadora i Vinya en família. Nous catàlegs de propostes experiencials, pautes per adaptar els equipaments i els recursos turístics a les  famílies de manera sostenible i responsable, juntament amb un nou relat que posa al centre els infants són alguns dels resultats més destacats d’aquestes operacions. La col·laboració amb el Centre Tecnològic Eurecat ha permès transformar tecnològicament algunes de les necessitats detectades durant el desplegament de les diferents operacions. El resultat ha estat la creació per part d’Eurecat de la  web-app Costa Daurada & Terres de l’Ebre Trip&Kids destinada a públic final i de la plataforma TDS2+ per a la gestió i anàlisi d’informació basada en la intel·ligència de dades.

Per a la presidenta del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Meritxell Roigé, “un projecte com aquest, que uneix el nostre territori de nord a sud a través del turisme familiar, fa que la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre esdevinguin, una vegada més, un model en la creació de producte turístic. Treballar en tres eixos com són les platges, el patrimoni i l’enoturisme, aporta una visió estratègica més molt més àmplia i posiciona les nostres marques com a destinacions de referència, especialitzades i amb una oferta innovadora i de qualitat pensada per al públic familiar”.

Segons el diputat de Projectes Europeus i Regió del Coneixement de la Diputació de Tarragona, Pere Granados, el projecte PECT TurisTIC en família “significa una eina molt important per convertir les nostres destinacions en més competitives i millorar la satisfacció dels nostres visitants i, en aquest cas en concret, sobre el target de turisme familiar. Creiem que ara tenim la gran oportunitat de començar a treballar i convertir-nos definitivament en destinacions turístiques sostenibles i ,sobretot, també intel·ligents, amb l’aplicació de totes aquestes innovacions que teniu a les vostres mans per tal de començar a aplicar-les”.

Primer decàleg dels museus i equipaments

L’operació Patrimoni Cultural ha treballat amb els gestors d’equipaments i recursos culturals, amb l’objectiu d’esdevenir una destinació singular i de referència. S’hi ha treballat sobre la recreació històrica; la ludificació i l’ús de tecnologia; la realitat augmentada i les experiències immersives. L’anàlisi de l’oferta, juntament amb les propostes i reflexions sorgides d’entrevistes i trobades conjuntes entre famílies amb infants i els gestors dels recursos patrimonials ha permès elaborar el Decàleg dels Museus i Equipaments culturals de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. Aquest document, el primer d’aquestes característiques, s’ha posat a disposició de les institucions, gestors d’equipaments culturals i museus i pretén ser una eina pràctica en l’estratègia de desenvolupament d’un model de turisme cultural adreçat a les famílies on aquestes siguin les protagonistes.  Disposar d’informació pràctica abans de fer la visita, comptar amb espais adaptats per a tothom, oferir continguts pràctics i entenedors, que les famílies puguin interactuar amb els espais i les històries, o que les visites es puguin fer amb dinàmiques i ritmes diferents són només algunes de les propostes que recull el document.

L’operació ha permès elaborar una guia de bones pràctiques sobre La recreació històrica orientada al públic familiar a la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre que recull les pautes per tal d’orientar l’estructuració i disseny de nous productes de recreació històrica adreçats a les famílies. Aquest document s’ha complementat amb el Portafolis d’experiències, resultat d’una tasca de coneixement i catalogació de l’àmplia oferta en propostes de turisme cultural de recreació històrica que ja existeix a la demarcació. S’han agrupat, ordenat i descrit una trentena d’esdeveniments, festes i activitats d’aquest àmbit que estan orientades al públic familiar.

Sistema d’indicadors per a una platja sostenible i innovadora reconegut internacionalment

A través de l’operació Platja innovadora s’ha aconseguit la implicació dels 21 municipis del litoral de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre, així com la dels agents privats: prestadors de serveis a les platges, estacions nàutiques, associacions hoteleres i càmpings. L’objectiu era ajudar els municipis de litoral a ser més competitius fent valdre el seu actiu més preuat, les platges, mitjançant la preservació d’aquest espai natural i la creació de serveis i experiències. El treball conjunt ha tingut entre les fites més destacades l’elaboració d’un renovat sistema d’indicadors que promou la gestió sostenible de les platges de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. Es tracta d’un total de 34 paràmetres, orientats a guiar i monitorar la gestió de les platges amb criteris sostenibles, alhora que fomenta la diversificació d’usos per a un públic eminentment familiar. Aquesta proposta, que incorpora fins a 50 bones pràctiques recomanades, ha estat reconeguda com una de les 100 millors pràctiques de sostenibilitat de les destinacions turístiques al món per l’organització Green Destinations. Per facilitar la feina de seguiment i control dels indicadors, s’ha creat una plataforma d’autogestió dels indicadors per als municipis al TDS2+ perquè els gestors de les platges es puguin donar d’alta i disposin d’una plataforma on anar recollint les dades de les platges de la seva localitat.

El desenvolupament de serveis i productes orientats al turisme d’experiències familiars a les platges durant tot l’any ha estat un altre dels reptes que ha obtingut resultats, concretament s’han generat un total de 22 noves experiències turístiques per gaudir del litoral en família.

El món de la vinya s’obre a les famílies amb noves experiències

El desenvolupament de l’enoturisme orientat a les famílies ha estat un plantejament estratègic per tal de millorar l’oferta turística i diversificar-la cap a nous públics que tradicionalment no contemplaven aquest com un àmbit de referència. L’operació Vinya en família ha permès crear una vintena d’activitats noves especialment destinades al públic familiar a la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. Aquestes van dissenyar-se i s’han implementat a conseqüència de l’assessorament i acompanyament que el Patronat va oferir a cellers, allotjaments i restaurants. Les propostes generades s’han recollit en un Portafolis d’experiències familiars que es pot consultar online i inclou una gran varietat pel que fa a les categories: reptes i jocs, natura o cultura i també té en compte aspectes com les edats dels infants, les característiques de la visita i els espais o l’idioma en què s’ofereix.

En el marc de l’operació per impulsar l’enoturisme familiar també s’ha publicat la primera Guia de bones pràctiques amb principis i recomanacions per al desenvolupament d’aquest producte a la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. El treball es basa en les necessitats i tendències identificades en els estudis, jornades i tallers participatius amb el sector organitzats durant els darrers dos anys. El document es pot consultar i inclou 10 punts clau a tenir en compte, com per exemple, pensar en tots els membres de la família, oferir experiències vivencials i compartides, comunicar de manera efectiva, ser empàtics, accessibles i sostenibles. En paral·lel, s’ha elaborat una Carta de Compromís adreçada als agents turístics dels territoris del vi de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre que vol aconseguir l’adhesió a la Guia de bones pràctiques per a la posada en pràctica de les seves recomanacions.

1500 alumnes dissenyen el turisme familiar amb veu pròpia amb el TurisTIC challenge

Un total de 1500 alumnes de centres educatius de primària i secundària de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre han participat en l’itinerari educatiu TurisTIC Challege promogut pel Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona en les dues edicions que han tingut lloc, concretament durant els cursos 2019-2020 i 2020-2021.

El projecte ha permès estimular el coneixement del patrimoni propi, així com el sentiment de pertinença i d’orgull dels participants que es converteixen, així, en futurs prescriptors i ambaixadors dels actius turístics del territori.

PECT TurisTIC en Família

El PECT TurisTIC en família és un projecte de recerca i innovació que ha de marcar un abans i un després en el turisme de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre, un punt i a part en la seva definició i gestió com a destinacions turístiques familiars. D’aquesta manera, la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre es converteixen en un observatori i laboratori europeu de referència en tecnologies i tendències en turisme familiar. PECT significa “Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial”.

El PECT TurisTIC en família és una iniciativa d’intervenció coordinada liderada per la Diputació de Tarragona. Els socis beneficiaris són set: Diputació de Tarragona (que coordina el projecte), Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona (Costa Daurada i Terres de l’Ebre), Universitat Rovira i Virgili (Grup de recerca en nutrició funcional, oxidació i malaltia cardiovascular -NFOC Salut-), Eurecat (Departament d’innovació turística), Ajuntament de Montblanc, Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) i el Clúster de l’equipament de la llar i el contract CENFIM.

El PECT TurisTIC en família és cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020. Objectiu d’inversió en creixement i ocupació.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 38 = 45

Últimes notícies