HomeInfraestructuresReportatge · Llums i ombres a la xarxa ferroviària

Reportatge · Llums i ombres a la xarxa ferroviària

El desmantellament de la via única de la costa entre l’Hospitalet de l’Infant i Port Aventura, i la reubicació del projecte de la fins ara anomenada estació central del Camp de Tarragona, a partir d’ara, nova estació intermodal, que es començaria a construir el 2026, suposa una redefinició de la xarxa ferroviària al nus principal del Camp de Tarragona que afectarà les comunicacions des de les Terres de l’Ebre, amb alguns aspectes positius i d’altres, no tant.

D’un costat, el fet de traure la via de dins dels nuclis principals de la costa, amb unes obres adjudicades per l’Adif el passat mes de març amb un pressupost d’1,8 milions d’euros i un termini d’execució de 12 mesos, generarà noves expectatives urbanístiques a Salou, l’Hospitalet o Cambrils, però diluïx definitivament la possibilitat d’articular un servei de rodalia de la costa del qual poguessen beneficiar-se també els municipis de la costa de l’Ebre, i trenca també l’opció de connexió directa entre el Baix Ebre o el Montsià i un pol turístic com Salou.

A més a més, totes les estacions estaran fora dels nuclis urbans, com l’actual de Cambrils -a uns tres quilòmetres del nucli urbà- i l’Hospitalet -encara no operativa comercialment- i la futura de Port-Aventura Salou, les obres de la qual l’Adif acaba d’iniciar, amb una inversió superior als 12,4 milions d’euros.

Segons lamenta el president de l’Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari de Móra la Nova, l’expert Jordi Sasplugas, l’Adif havia d’oferir per llei a la Generalitat la possibilitat de rebre el traspàs de la infraestructura que quedava en desús amb l’entrada en operació de la nova variant entre Vandellòs i Tarragona, però el Govern català, pressionat sobretot pels alcaldes, va desestimar-ho i va descartar així l’oportunitat de bastir unes rodalia de la costa aprofitant la via existent, com s’havia plantejat tímidament.

 

Tramvies

La Generalitat sí que té la intenció d’aprofitar la traça entre Port Aventura i Cambrils per a un futur tramvia del Camp o Tramcamp, però igualment s’hi desmantellarà primer la via del tren.

El projecte de desmuntatge adjudicat per l’Adif preveu desfer la superestructura de via en un tram de 28,1 quilòmetres. Això vol dir retirar 66.000 metres de carril, 55.500 travesses, 39.000 metres cúbics de balast o 156 postes de catenària, entre altres aparells de via. Sasplugas valora el pas com a “negatiu per al territori” en general, des del punt de vista ferroviari. Amb relació al tramvia, alerta que la proposta inicial preveia velocitats i freqüències massa baixes per tal que el sistema fos competitiu.

Caldrà veure com evoluciona el projecte durant la seua tramitació. Pel que fa a les Terres de l’Ebre, l’acord de pressupostos de la Generalitat per al 2022, entre els partits al govern i els comuns, preveia per primera vegada estudiar la possibilitat d’articular també un servei de tramvia a les Terres de l’Ebre. “Podria ser, paradoxalment, una reproducció del carrilet”, sosté Sasplugas, que remarca que “falta molta cultura d’este tipus de transport públic”. “A tot Europa hi ha un ressorgiment del transport ferroviari i derivats”, proclama.

D’altra banda, el Ministeri de Transports i Mobilitat s’ha compromès recentment a accelerar la tramitació de la futura gran estació intermodal del Camp, que costarà al voltant dels 35 milions d’euros i que connectarà amb el Tramcamp, amb la línia del corredor mediterrani (R-16) que utilitzen els serveis que connecten les Tortosa i l’Aldea amb Tarragona i Barcelona, i amb la línia de l’R15 cap a Reus i Móra la Nova, amb la qual cosa esdevindrà un nus intermodal eficient, ja que a més a més connecta, segons destacava el Ministeri en un comunicat, amb les principals rutes viàries: T-11, C-14, AP-7 i A-7. També es millorarà, segons l’Estat, “els temps d’accés a l’estació en transport públic i es reduirà l’ús del vehicle privat”.

Des de les Terres de l’Ebre es podrà accedir a Tarragona ciutat, a diferència del que passa ara, amb qualsevol servei que surta de Tortosa o de l’Aldea en direcció nord. Alguns, perquè hi passaran, i en el cas dels trens directes cap a Barcelona, fent transbordament a esta estació intermodal i agafant un rodalia (RT1) en direcció a Tarragona. També es podrà accedir d’esta manera a la ciutat de Reus, cosa que ara el corredor mediterrani no permet.

 

Una bona decisió

Esta sí que es pot valorar com una bona notícia i una millora en relació amb els plans inicials, ja que l’estació central planificada inicialment, més a prop de l’aeroport de Reus, no enllaçava amb l’R-15 ni, per tant, amb el servei de rodalies Tarragona-Reus.

“És una bona decisió haver triat este emplaçament, perquè s’assegura la intermodalitat trobant punts d’unió de les diferents xarxes. La idea de l’estació central, al sud de les pistes de l’aeroport de Reus era un bunyol que tampoc no servia ni per a l’aeroport, ja que s’hauria necessitat igualment una llançadora”, valora Sasplugas, que recorda que la gran majoria de la gent, quan es mou en tren, no va a buscar l’avió, sinó “a treballar o a estudiar”.

També reclama que el futur tramvia del Camp, que promourà i construirà la Generalitat, arribe fins a esta nova estació intermodal i, de fet, el Ministeri així ho ha assumit.

La futura estació inclourà andanes laterals de 400 metres de longitud i 5,5 d’ample en la línia d’alta velocitat, a les quals s’accedirà a través d’una passarel·la elevada. En la de regionals i rodalies hi haurà dos andanes laterals de 220 metres de llargada i 5 d’ample. La nova estació podria captar fins a 700.000 viatgers l’any, que podrien ser més en funció del creixement de viatgers de l’aeroport, segons preveu el Ministeri. n

O.M.J
O.M.J
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 32 = 41

Últimes notícies