Amb la finalització imminent de les obres al túnel de Roda a la infraestructura del Corredor Mediterrani entre Tarragona i el sud de l’estació de Sant Vicenç de Calders, els trens regionals de les línies R14, R15, R16 i R17 recuperaran en 10 dies, a partir del 3 de març, el seu itinerari habitual per la costa, amb la qual cosa es gira full dels transbordaments en bus a l’R16 i dels desviaments per Valls a l’R15, que tant en un cas com en l’altre han implicat durant cinc mesos demores de més de mitja hora en la connexió amb Barcelona. Els treballs realitzats per Adif, segons un comunicat de la Delegació de Renfe a Catalunya, han permès “modernitzar i optimitzar la infraestructura i augmentar l’eficàcia, funcionalitat i qualitat”, a més a més de preparar la infraestructura per a instal·lar-hi a partir de l’estiu un tercer fil que permeta el trànsit en ample europeu o internacional.
Adif ha invertit més de 16 milions d’euros en esta fase de les obres i ara es treballarà al costat nord de Sant Vicenç de Calders fins al 25 de maig, cosa que farà que els regionals de les línies R14, R15, R16 i R17 no podran fer-hi parada comercial, tot i que això no té un efecte substancial. El servei se recuperarà amb una oferta ampliada de trens entre Tarragona i Barcelona i també entre Reus i la capital catalana, però ni a l’R16 ni a l’R15 no s’incrementa de moment el nombre de freqüències de regional en relació a l’oferta anterior a les obres. Això sí, Tortosa consolida l’Avant que va començar a circular l’1 d’octubre passat. A l’R15, on se van retallar algunes freqüències durant les obres, se recuperarà ara l’oferta de sis trens diaris per sentit entre Móra la Nova i Barcelona, mentre que a l’R16 es recupera l’oferta de 10 trens diaris per sentit, a més a més de l’Avant.
Segons Renfe, l’operativa s’ha dissenyat amb la Generalitat de Catalunya -el titular del servei de regionals-, els ajuntaments implicats i les plataformes de viatgers i viatgeres de Tarragona, entre les quals hi ha Trens Dignes.
Tall total l’1 i el 2 de març
Abans de la normalització, però, el cap de setmana de l’1 i el 2 de març hi haurà un tall total del servei per obres a Sant Vicenç. Els viatgers de les dos línies ebrenques hauran de baixar a Tarragona, anar amb bus fins a Cunit i allà incorporar-se a la línia de rodalies R2 Sud entre Cunit i Barcelona. Durant el tall total del servei ferroviari, s’han habilitat un total de 2.650 expedicions de transport alternatiu, amb una flota de 105 autobusos. També dixaran de circular alguns trens d’última hora els dies 25, 26 i 27 de febrer.