EDICIÓ PAPER // Les autoescoles de les Terres de l’Ebre tenen 1.574 alumnes en llista d’espera, que pot arribar fins als quatre mesos, per a poder examinar-se del carnet de conduir. Una situació que es repetix a tota la demarcació de Tarragona. La falta d’examinadors i la pandèmia del coronavirus han agreujat un sector que acumula des de fa anys queixes i reivindicacions. Des de la Federació d’Autoescoles de Catalunya i l’Associació d’Autoescoles de Tarragona denuncien que la Direcció General de Trànsit (DGT) no ha complert les seues promeses. Això ha comportat que les autoescoles s’hagen convertit en “oficines de reclamació” per a alumnes i famílies, determina Carlos Montesó, vicepresident de l’Associació d’Autoescoles de Tarragona, davant l’absència de resposta i solucions per part de l’Administració.
Durant la primera setmana de la fase 2 del desconfinament, les autoescoles tarragonines van decidir continuar amb la persiana abaixada, ja que dels dotze examinadors amb què comptava la Prefectura Provincial de Trànsit, només un 25% sortirien a fer les proves i, per tant, no els sortia a compte obrir, ja que no podrien portar prou alumnes als exàmens. Davant això, la DGT es va comprometre a fer hàbil el mes d’agost i va anunciar que els examinadors farien hores extres, que s’augmentaria de 10 a 12 el nombre d’alumnes per examinador, que n’enviarien d’itinerants i que sortirien entre sis i set examinadors diaris a fer les proves.
La realitat, però, ha estat una altra. Segons el vicepresident de l’Associació d’Autoescoles de Tarragona, l’estiu, que és quan hi ha el volum més gran d’alumnes, “no ha estat l’esperat”. Tot i que és cert que s’ha fet hàbil el mes d’agost, molts examinadors, com és lícit, han aprofitat per a fer les vacances, s’han fet poques hores extres i des de l’1 de juny s’esperen els examinadors itinerants que no han arribat. A més, la falta de personal administratiu a les oficines provoca que alguns examinadors hagen hagut d’assumir estes tasques per a poder planificar els exàmens, fet que ha reduït encara més aquells que es dediquen a fer les proves.
Segons detalla Montesó, entre els dos exàmens del mes d’agost i el primer examen de setembre, s’han assignat unes 180 proves de circulació a la zona d’examen de Tortosa, les mateixes que es realitzaven abans del coronavirus en un únic examen.
Quant als exàmens teòrics, a les Terres de l’Ebre no s’ha viscut una situació tan agreujada com a la resta de la demarcació. “L’avantatge que tenim aquí és que fem els exàmens en paper i hem pogut examinar més alumnes que a Tarragona que ho fan en ordinador”, diu. En este sentit, s’han pogut examinar un centenar d’alumnes per a prova teòrica cada setmana. A partir del mes d’octubre, ja no hi haurà exàmens setmanals a Tortosa, sinó que passaran a fer-se cada quinze dies, fet que limitarà el nombre d’alumnes, que podran fer les proves teòriques aquí a l’Ebre.
En cas que un alumne suspenga, siga la teòrica o la pràctica, el problema recau en les autoescoles, perquè són les que els citen als exàmens. En el cas d’Autoescoles Montesó, “només portem a examen els alumnes més preparats. I dels més preparats hi ha casos especials, per exemple: els que tenen caducitats de teòrica i d’expedient pròximes passen als altres perquè fa més temps que estan esperant”, detalla. Segons Montesó, el més important és “estar preparat perquè el percentatge d’aprovat siga alt”. Aquí, a l’Ebre, el percentatge d’aptes en primera convocatòria se situa en el 53%.
Només un alumne per vehicle
La Covid-19 també ha fet que les autoescoles seguisquen tot un seguit de mesures de prevenció per a desenvolupar la seua activitat. A les classes teòriques s’han reduït les ràtios d’alumnes, on es respecten el metre i mig de distància entre els estudiants, que han de portar mascareta, s’han de rentar les mans i després de cada sessió es desinfecten les aules. Quant a la part pràctica, s’ha de desinfectar el vehicle abans que puge l’alumne, que ara va sol dins del cotxe amb el professor, i tots dos han de portar la mascareta. Esta mesura també s’aplica als exàmens: abans s’examinaven de dos en dos, i ara les proves es fan d’un en un. A Autoescoles Montesó han aprofitat per a digitalitzar la teoria i prioritzen les sessions en línia, tot i que també en fan de presencials. A les sessions pràctiques, els alumnes fan més hores per sessió, per tal d’anar menys dies a la setmana.
El Govern espanyol es compromet a reduir els retards, a petició del diputat Ferran Bel
El passat 31 d’agost, el diputat al Congrés del Partit Demòcrata, Ferran Bel, va sol·licitar la compareixença del director general de Trànsit a la Comissió de Seguretat Viària de la Cambra, que estava prevista per a este dijous, perquè explique els motius de les demores a l’hora d’obtenir els permisos de conduir i quines solucions tenen pensat implementar a curt, mitjà i llarg termini. En la Comissió, el director general s’ha compromès a enviar 25 administratius a Catalunya, tot i que no ha detallat quants s’assignaran a la demarcació de Tarragona i l’Ebre. Des de l’Associació d’Autoescoles de Tarragona reclamen que en necessiten un mínim de 8. A més, “el director general s’ha compromès a resoldre els problemes a l’aula d’exàmens teòrics de Tarragona, reubicant els ordinadors i ampliant la capacitat d’examen”, explica Bel.