Poc abans de les festes nadalenques, la consellera de Territori de la Generalitat de Catalunya va informar de la creació, durant 2024, de l’Autoritat Territorial de Transport de les Terres de l’Ebre.
La Plataforma Trens i Transports Dignes de les Terres de l’Ebre i Priorat, hem rebut amb esperança la notícia. L’ATM, suposarà coordinar, a partir d’un Pla Director de mobilitat de les Terres de l’Ebre, les necessitats reals del territori i “millorar la mobilitat sostenible a tot aquest àmbit territorial”, en paraules de la mateixa consellera Esther Capella.
Paral·lelament, en el segon semestre de 2024 (que és quan es preveu que tots els operadors tinguin instal·lat el sistema T-Mobilitat), s’integrarà el transport públic de les Terres de l’Ebre al sistema tarifari de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat del Camp de Tarragona.
Això també suposarà poder utilitzar els serveis ferroviaris amb el bitllet integrat, permetent el transbordament amb una única targeta, i una reducció en els preus del transport públic.
Aquesta integració serà aplicable als autobusos urbans, interurbans i serveis ferroviaris de les Terres de l’Ebre. Els ciutadans de l’Ebre podran disposar del conjunt de la gamma de títols integrats, inclòs el T-jove per als menors de 30 anys i també del títol de transport T-16, vàlid dels 4 als 16 anys, ambdós inclosos.
Fins ara, es dona la paradoxa que, aquests avantatges en transport, els podien rebre a tota Catalunya, menys a Terres de l’Ebre i Pirineu, que són els territoris on més es necessiten al ser els més allunyats de la capital.
Però, mentrestant, es poden anar millorant moltes coses que no depenen directament de l’ATM, com el retorn d’un tren Avant (o similar, amb tauletes i amb connexió wífi), que surti a primera hora del matí de Tortosa, i que arribi a Barcelona en menys de dues hores, i un altre de les mateixes característiques, per poder tornar al final del dia; com la millora de la freqüència i durada dels trajectes i de la puntualitat d’aquests; com l’increment de la freqüència dels busos cap els diferents pobles; com la construcció d’una estació intermodal a l’Aldea.
Una estació intermodal que suposés poder arribar en autobús fins a la mateixa estació de tren de l’Aldea. En la que es coordinés l’arribada i sortida de trens amb tot un seguit d’autobusos que ens portessin als ebrencs als nostres pobles i ciutats. Que duguessin als turistes arreu de les nostres comarques ebrenques, potenciant així, el creixement territorial.
Ens assabentem, però, de què l’equip de govern de l’Ajuntament de l’Aldea vol construir un gran baixador d’autobusos a menys de 2 km de la pròpia estació de trens de l’Aldea. Quin sentit té això? A qui beneficia? Segurament es licitarà i suposem que el cost correrà a càrrec d’alguna empresa interessada. Però no és això tenir una mirada a curt termini?
A tota Europa, s’està implementant l’ús del ferrocarril per sostenibilitat econòmica i ecològica, en els llargs i mitjans recorreguts. Afegint en el transport de proximitat, els desplaçaments en autobús, millorant la capil·laritat de distribució territorial.
A les nostres comarques, aquesta coordinació del transport en autobús i tren no existeix. Si seguim sense coordinar els transports, cada cop viurà i viatjarà menys gent dels nostres pobles i ciutats.
Hem de tenir en compte que les Terres de l’Ebre són un dels territoris més despoblats de Catalunya (del 2012 al 2022 hem perdut més de 10.000 habitants) essent la Terra Alta la que ostenta el trist rècord de l’índex d’envelliment més alt, amb un 165 %. Si volem seguir vivint i treballant a les nostres terres, hem de lluitar per unes comunicacions millors. Però ho hem de fer tots plegats, no cada poble o ciutat, empresa o comarca, mirant per ells, sinó amb una visió conjunta de territori. És imprescindible i urgent un pla director de mobilitat de les Terres de l’Ebre, que englobi el transport per carretera i el ferroviari.
Mentrestant, esperem dels nostres representants polítics el lideratge, la responsabilitat i la valentia per impulsar el seu creixement, prenent decisions que ho facin possible. Esperem que si s’estimen el territori, exigeixin a la Generalitat una estació intermodal conjunta per a tots els transports. Tots plegats hi sortirem guanyant.