HomeEconomiaNomen Foods, primer fabricant mundial d’arròs que es converteix en B Corp

Nomen Foods, primer fabricant mundial d’arròs que es converteix en B Corp

Nomen Foods, amb seu a Deltebre (Tarragona), s’ha convertit en la primera empresa arrossera del món amb el certificat B Corp, amb la finalitat de generar un impacte social i mediambiental positiu amb la seva activitat. L’empresa entra així a formar part de la comunitat d’empreses pertanyents al moviment B Corp arreu del món, que compleixen destacats estàndards socials, ambientals i comunitaris.

El model de negoci de l’empresa –que és propietat de la cooperativa Arrossaires del Delta i de 957 petits productors accionistes que representen el 10% del capital–, basat en un pla de sostenibilitat integral que abasta tot el procés, des de la producció fins a la taula, ha estat clau per entrar a formar part del moviment B Corp. Així mateix, com assenyala Enric Batlle, CEO de Nomen Foods, “ser una empresa B Corp és la culminació d’un procés que va començar fa molts anys, definint una estratègia que gira al voltant de les persones, la protecció del planeta i, en definitiva, amb un compromís indestructible de generar un impacte positiu a la societat”.

No debades els estatuts de Nomen Foods recullen la frase següent: “En l’exercici del seu objecte social, la Societat vetllarà per la generació d’un impacte social positiu per a la societat, les persones vinculades a aquesta i el medi ambient”. Aquesta frase és un reflex del compromís i marca el camí de com vol assolir Nomen Foods els seus objectius. No oblidem que les instal·lacions de l’empresa es troben en un entorn idíl·lic, el Parc Natural del Delta de l’Ebre, que l’any 2013 fou declarat per la UNESCO espai natural i humà únic al món. Aquest enclavament natural incideix, sens dubte, en el fet que l’empresa estigui especialment compromesa amb el medi ambient.

Orgullosos de ser part del moviment B Corp

A escala mundial, més de 190.000 empreses s’han registrat en l’avaluació d’impacte B (BIA), però només el 4% han aconseguit convertir-se en B Corp. A Espanya, fins ara només 160 empreses han superat els requisits d’avaluació rigorosos que exigeix B Corp, de les més de 6.000 que s’han registrat per a l’avaluació. 

Pablo Sánchez, director executiu de B Lab Spain, organització encarregada de l’avaluació de les empreses candidates a B Corp, ha volgut donar la benvinguda a Nomen Foods: “Estem encantats que Nomen Foods formi part de la comunitat B Corp. Aquesta comunitat treballa per reduir la desigualtat, respectar i regenerar el medi ambient, enfortir les comunitats i crear ocupacions d’alta qualitat amb dignitat i propòsit. Nomen Foods és un nou membre de la comunitat B Corp, que demostra amb el seu exemple com es poden aconseguir aquests resultats”.

Nomen Foods ha entrat a formar part del moviment B Corp després d’haver sumat 92,2 punts en el procés de certificació que avalua un total de cinc àrees: la governança, el medi ambient, la comunitat, els treballadors i els clients. En particular, Nomen Foods, segons l’informe de B Corp, destaca sobretot per tenir un model de negoci d’impacte local, cosa que significa que l’empresa existeix per beneficiar i generar valor social, econòmic i ambiental a escala local, de manera explícita i intencionada. En aquest sentit, destaca en el seu sector i la seva dimensió empresarial sobretot per la seva contribució al benestar econòmic i social de les comunitats on opera, a través de la creació de llocs de treball dignes, entre d’altres factors. Així mateix, també sobresurt en l’àrea de medi ambient, perquè genera un impacte positiu a l’entorn on opera a través d’una gestió ambiental responsable i sostenible.

Un pla de sostenibilitat ambiciós

Nomen Foods vol ser un exemple d’economia circular. El seu ambiciós pla de sostenibilitat aborda aquesta qüestió en tots els seus àmbits. Entre els projectes, cal destacar el que duu a terme per incrementar l’autoconsum en energia renovable de la seva planta de producció fins al 50%, les seves accions per minimitzar el malbaratament alimentari o els avanços significatius en matèria d’embalatge sostenible, que l’han portat a presentar el primer arròs del món ready to eat en format de vidre reutilitzable. Més enllà d’aquesta innovació pionera, s’ha valorat molt de Nomen Foods la transició cap a embalatges amb paper procedent de boscos sostenibles –ja cobreix el 70% dels seus productes envasats– i la reducció de 22 tones en material dedicat a envasos, un avanç que és fruit d’innovacions relacionades amb reduccions del gruix, l’eliminació dels dobles envasos unitaris i un pla d’unificació de les dimensions dels envasos.

Respecte als processos, els camps de cultiu que abasteixen Nomen Foods porten molt de temps adoptant mesures per avançar cap a un cultiu més sostenible de l’arròs. La producció disposa d’un servei agronòmic pioner que assessora constantment en matèria de racionalització dels recursos, primeres matèries, analítiques dels sòls, fertilització i productes fitosanitaris. Aquest mateix equip coordina la introducció de varietats de cultiu més tolerants a malalties, així com la salinitat i la gestió per estalviar aigua de reg. No oblidem que estem parlant del delta de l’Ebre, un dels aiguamolls més importants d’Europa.

El compromís de Nomen Foods amb el territori i el seu entorn paisatgístic és absolut. Disposa, per exemple, d’un sistema integrat de gestió d’envasos d’ús agrícola que facilita als productors un punt de recollida. Els mateixos productors que subministren a Nomen s’acullen al sistema de Gestió Sostenible de Zones Humides, en virtut del qual assumeixen diferents compromisos en matèria de control de plagues i males herbes, sense utilitzar fitosanitaris, i de manteniment i conservació de les estructures destinades a la millora de l’eficiència de l’ús de l’aigua de reg. 

Aposta per l’arròs ecològic

La tecnologia avança cada vegada més ràpidament i Nomen Foods és conscient que pot arribar a ser molt útil per millorar la sostenibilitat. En aquest sentit, a més de disposar de maquinària d’alt nivell tecnològic, està liderant un projecte innovador, junt amb un grup operatiu de l’Associació Europea per a la Innovació (AEI), que pretén donar solucions de base tecnològica al cultiu de l’arròs en zones humides amb limitacions naturals específiques, en què es vol augmentar la competitivitat en matèria de producció ecològica.

De fet, Nomen Foods vol ser cada vegada més forta en l’àmbit de l’arròs ecològic. Per això, l’empresa està fent els passos necessaris per convertir-se en un referent. Entre d’altres mesures, Nomen s’ha bolcat en el projecte del grup operatiu Organic Delta Rice, en col·laboració amb la Universitat de Barcelona, amb l’objectiu de crear el coneixement tècnic necessari per a la producció ecològica d’arròs al delta de l’Ebre, que avui dia se situa en un 0,7% del total, però que té com a objectiu centrat produir un 20% d’arròs ecològic en l’escenari 2030.

Les persones, al centre

Una altra de les qüestions centrals per a Nomen Foods són els seus empleats. En aquest sentit, l’empresa ha impulsat un programa ambiciós que posa les persones que treballen a Nomen Foods al centre. L’empresa són les persones i per a això està implementant un pla de transformació cultural. La idea és que les persones que treballen a Nomen Foods siguin el motor del canvi i, per facilitar-ho, l’empresa ha de generar el context adequat al seu benestar, desenvolupament i projecció.

El programa, que és impulsat per la direcció i és pilotat per l’equip de recursos humans, incorpora com a elements bàsics la implementació d’un índex de confiança, la participació dels empleats en la valoració del lloc de treball, el desplegament dels resultats amb plans d’acció i el desenvolupament dels líders. Per dur a terme aquest programa i obtenir el certificat que acrediti Nomen Foods com un gran marc per al desenvolupament de les persones, l’empresa s’ha aliat amb Great Place to Work, un referent en consultoria de recerca, amb trenta anys d’experiència, que treballa amb la filosofia de crear una societat millor ajudant les organitzacions a transformar els seus ambients organitzacionals per tal d’esdevenir excel·lents llocs de treball.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

2 + 8 =

Últimes notícies