HomeSocietatPatrimoni, paisatge i arrels històriques per posicionar el producte agroalimentari de la...

Patrimoni, paisatge i arrels històriques per posicionar el producte agroalimentari de la Ribera al mercat

Hi havia una vegada… un territori de petits productors, amb variats productes agroalimentaris de qualitat, fruit d’una història mil·lenària, hereva d’un passat iber amb empremtes cristianes, jueves i musulmanes, que ofereix un ampli mosaic de gènere cultivat i elaborat en una terra banyada per les cabaloses aigües del riu Ebre quan entra a Catalunya… un riu que, al seu pas per  la Ribera, nodreix gran diversitat de fruits brindats per un clima mediterrani de forts contrastos i pel paisatge d’alts i baixos propi de la nostra terra, les valls entre meandres al nord, la plana de la cubeta de Móra al sud…”. “Terra de riu i vida”: patrimoni, paisatge i història que defineixen el caràcter riberenc i una cistella de productes ben variada: fruita dolça primerenca, productes d’horta de temporada, oli i olives, vi, cerveses i licors, carns i embotits, formatges i derivats làctics, mel, pastissets, ensaginades i capsetes, safrà…

Promocionar i revalorar aquesta cistella al mercat és un dels reptes de la Taula Comarcal de l’àmbit agroalimentari, un dels sectors estratègics per a la diversificació econòmica de la comarca. Així, 15 productors de la comarca participen en el seminari que organitza el Consell Comarcal dins la programació del Ribera d’Ebre Viva aquest mes d’abril i maig per continuar treballant en una marca i una estratègia conjunta de promoció, sumant-se a la formació que ja han fet sobre rendibilitat dels seus negocis, i avançant per donar visibilitat al producte del territori, un cop identifica’t amb el Degusta Ribera d’Ebre per millorar la venda de proximitat.

En aquest sentit, l’aliança amb el sector de la restauració comença a donar els seus fruits i “avui ja es poden trobar productes de la Ribera a la carta i menús de restaurants de casa nostra, un fet insòlit uns anys enrere”, comenta la presidenta del Consell Comarcal, Gemma Carim, per a qui “de mica en mica i si ens ho creiem, tenim un bon producte i un bon futur”. Els mateixos restauradors que formen part dels grups de treball comarcals acaben de fer aquests primers mesos de l’any una formació de cuina creativa a base de productes de proximitat a Villa Retiro, sumant així sinergies dins el Ribera d’Ebre Viva entre el sector públic i el privat. Una voluntat de col·laboració a la qual en aquesta jornada agroalimentària es va sumar també el Centre d’Estudis de la Ribera d’Ebre (CERE), amb el seu president, Josep Cid, aportant la visió de l’entitat comarcal per treballar en una marca conjunta que millori el posicionament del producte de la Ribera al mercat.

Promocionar els productes amb un relat conjunt de comarca

La primera de les tres trobades previstes fins al maig va indagar en la història, els orígens i les arrels de la comarca per identificar els punts forts que poden contribuir a fer valdre els fruits que dona aquesta terra, dels quals els productors agroalimentaris en són “ambaixadors”. “No n’hi ha prou amb tenir un producte de gran qualitat. En un mercat competitiu s’han de saber diferenciar i la Ribera és un territori molt desconegut en l’àmbit agroalimentari”, diu l’especialista en comunicació estratègica Pau Canaleta, que al llarg de tres sessions, fins a mitjans de març assessorarà les empreses agroalimentàries riberenques a millorar el seu relat empresarial i el de la Ribera d’Ebre com a territori agroalimentari. Una realitat agrària “eclipsada”, en alguns pobles gairebé extingida, pel pes de la indústria en l’economia de la Ribera, però “un sector estratègic per una comarca rural” com la Ribera, sobretot amb el declivi del model industrial els darrers anys i el compte enrere en marxa per tancar les nuclears a set i nou vista.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 34 = 41

Últimes notícies