L’any 2006, ja en l’etapa final del seu mandat d’alcalde de Tortosa, Joan Sabaté va presentar una proposta i un disseny de construcció d’un nou pont per al trànsit rodat sobre l’Ebre. El viaducte, previst en el pla urbanístic, ha d’anar per la part nord de la ciutat, des del final de Remolins fins a prop de Jesús.
Han passat ja més de 16 anys des d’aquella iniciativa i el pont no s’ha construït. Va acabar el mandat de Sabaté (1999-2007), tot el període d’alcaldia de Ferran Bel (2007-2018) i el de Meritxell Roigé (2018-2022 fins al moment), així com el pas de diversos governs i de plurals colors a la Generalitat i a l’Estat.
L’únic canvi fet en aquests anys en la interconnexió de les dues bandes del riu a Tortosa ha estat la remodelació del pont de l’Estat, a banda de l’adequació per a vianants de l’antic pont del tren.
Cal precisar que Sabaté es va treure, en aquell moment, de la màniga, per exposar-lo a la Fira, un projecte gens elaborat. Va demanar a cuitacorrents a un enginyer de carreteres un disseny, que era improvisat. No era un projecte real.
Va ser una iniciativa clarament propagandística, però, en qualsevol cas, posava sobre la taula una mancança de la ciutat i plantejava la solució, si més no parcial, a un important problema de trànsit.
Tot i que aquests dies el centre de l’interès polític a Catalunya se centra en la crisi del Govern de la Generalitat per la sortida de Junts per Cat i en la recomposició d’un altre Govern, no es pot oblidar que estem a pocs mesos de les eleccions municipals. Els projectes de futur a presentar seran molts. No expresso només el meu convenciment que hi haurà algun partit que inclourà la construcció del nou pont en el seu programa, sinó, ben al contrari, em pregunto si hi pot haver algun grup polític que no ho inclogui. Estic ben convençut que els senyors Meritxell Roigé (Junts per Tortosa), Xavier Faura (ERC), Jordi Jordan (Movem Tortosa), Miquel Ángel Albacar (Ciutadans), Joaquim Llopis (Valents) i els encara desconeguts candidats del PSC, Junts per Cat, PP, Vox, CUP, i altres, si es presenten, no deixaran de posar el tercer pont com a objectiu important del proper
mandat.
A més de descongestionar part del trànsit, d’acostar el poble de Jesús al nucli urbà de Tortosa millorant la interrelació, de facilitar a residents i turistes l’accés al barri antic en el qual s’han realitzat algunes intervencions importants i de reduir els col·lapses quotidians que es produeixen a la plaça de la Corona d’Aragó (Quatre Camins), pot ser potenciador del centre acadèmic de la Universitat Rovira i Virgili, i del recinte firal. A més llarg termini, en principi no més d’uns 4-5 anys, tenir en compte que el nou hospital estarà ja a Ferreries, i la via d’arribada del nou pont a la banda dreta del riu enllaçant amb la C-12 no queda lluny d’on estarà el principal centre hospitalari de les Terres de l’Ebre. La construcció del nou pont i els seus accessos implicarà, per una altra banda, obrir nous espais urbanitzables.
És evident que aquesta obra no pot ser finançada exclusiva ni majoritàriament per l’Ajuntament, però aquest, i els diputats i senadors, poden actuar davant d’instàncies més altes que ho han de construir o, com a mínim, contribuir substancialment a la seva realització. Hi ha aspectes en els quals es pot avançar per part municipal per reduir temps, com poden ser definir la exacta ubicació del pont, preparar la documentació per a les reformes urbanístiques pertinents, definides les finques afectades i la planificació
bàsica.