El pla d’inversions 2024-2027 de Ports de la Generalitat preveu invertir 6.718.987 euros als ports de les Terres de l’Ebre. La consellera de Territori, Ester Capella i la directora general de Ports de la Generalitat, Annabel Moreno, han presentat en roda de premsa el Pla d’inversions i finançament 2024-2027 de l’empresa pública que s’eleva a 30 milions d’euros.
Pel que fa a la costa de l’Ebre, l’actuació més important és la corresponent al port de les Cases d’Alcanar, que rebrà 3,2 milions d’euros per a la millora del dic de recer. Al d’Alcanar s’hi han pressupostat 500.000 euros per a la millora del moll de descàrrega.
A la Ràpita s’invertiran prop de 2 milions d’euros: 1,05 milions al sector llevant del passeig Marítim; 285.516 euros per a la millora de la plaça portuària del Garbí; i prop de 630.000 euros més en altres actuacions (vegeu fotografia).
Amposta rebrà 120.000 euros per a la creació d’un nou pantalà flotant a l’embarcador.
Deltebre tindrà una inversió de 100.000 euros per a la millora de la mobilitat de la dàrsena pesquera.
A l’Ampolla s’hi destinen gairebé 200.000 euros per a la millora de la zona de terrasses del Passeig Marítim i prop de 79.000 euros per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques a les casetes de pescadors.
Pel que fa al port de l’Ametlla de Mar, la inversió total suma 1,5 milions d’euros, dividits de la següent manera: 1 milió per al nou edifici de serveis nàutics, 250.000 euros per a la nova coberta de l’edifici Llotja amb instal·lació fotovoltaica i 250.000 euros més per a una nova escomesa elèctrica al dic de recer.
Autofinançament
La directora general de Ports de la Generalitat, Annabel Moreno ha expressat la seva satisfacció per la presentació del pla, del qual ha dit que podrà donar resposta a “qualsevol imprevist sobrevingut, com un temporal o una situació d’emergència en cas de sequera”. Alhora ha recordat que Ports de la Generalitat s’autofinança a través de diverses vies, com les taxes i tarifes per serveis; les taxes i cànons per a concessions i autoritzacions administratives; l’alineació d’actius fixos; crèdits, préstecs i altres operacions financeres, subvencions i transferències i productes de règim sancionador. Els ingressos són de caràcter finalista i es destinen a la inversió de les infraestructures portuàries.
Per la seva banda, la consellera de Territori, Ester Capella, ha comentat que el Pla d’inversions “reforçarà encara més l’actuació dels Ports de la Generalitat per a la modernització, el reforçament de l’activitat i per afrontar l’emergència climàtica”. En este sentit, ha assenyalat que seran uns ports més “competitius, innovadors i integrats en els teixits urbans de ciutats i pobles”.
Pel que fa a la vessant de les mercaderies i el sector pesquer, durant el 2023 Ports de la Generalitat va moure 1,2 milions de tones i va rebre 179 vaixells, va donar servei a 582 embarcacions pesqueres de 15 llotges, que en total van registrar 14.814 tones de peix amb un valor de venda de 81,2 milions d’euros; i a 52.396 creueristes i 287.644 passatgers de vaixells turístics locals.
Des del punt de vista industrial els ports que van concentrar més activitat -un 80% del total- van ser els d’Arenys de Mar (33%), Sant Feliu de Guíxols, l’Escala i la Ràpita -tots ells amb un 12%- seguit de Roses (11%).