HomeFestesRasquera es prepara per a rebre els ramats de cabra blanca

Rasquera es prepara per a rebre els ramats de cabra blanca

La Fira Ramadera i d’Artesania de Rasquera encara la seua 38a edició entre el 2 i el 4 de maig amb activitats que tenen per protagonista la cabra blanca i l’artesania del poble.

El més característic de la fira, i el moment que esperen impacientment tots els rasquerans i rasqueranes és la baixada dels ramats de cabra blanca el diumenge a les 12 h del migdia. Estos ramats, provinents de la Serra de Cardó, són conduïts pels seus pastors fins al poble. “És bonic veure’ls baixar amb els gossos i els pastors. Són cabres que no estan acostumades a la gent perquè durant l’any no veuen pràcticament ningú tret dels pastors”, afirma M. Àngels Llombart, alcaldessa del municipi.

Com a novetat d’enguany, Rasquera s’afegix al conjunt de municipis que acullen el festival EbreLumen gràcies a un conveni amb el COPATE. El Festival consistix en la projecció d’un muntatge visual i musical que es durà a terme el dissabte a les 22 hores, després d’una degustació de vins i tapes de Rasquera.

Hi haurà una mostra i demostració d’artesania feta en pauma a càrrec de les llatadores locals a la plaça del poble. Rasquera és un dels pocs pobles on encara es conserva esta tradició, la llata de la pauma treballada amb fulles de margalló, planta autòctona de la zona mediterrània, abans mitjà de subsistència a les cases amb la construcció de cabassos i ara com a efecte decoratiu. “És una artesania que es fa des de molts anys enrere, que actualment se troba en desús i gairebé en perill d’extinció”, declara Llombart.

La fira també vol donar auge al producte local quilòmetre zero amb la promoció dels formatges de llet de cabra, embotits, carn de cabrit, pastissets i pastes tradicionals, vi, etc.

Se podrà visitar durant els dies de fira l’exposició fotogràfica de Pere Alcoverro amb temàtica del balneari de Cardó en els seus anys d’esplendor. Este balneari era molt conegut per les seues aigües amb propietats medicinals, normalment freqüentat per l’alta societat de Barcelona als anys setanta. Avui en dia el balneari està “a punt de caure” i en l’exposició es reflectix el gran contrast amb l’estat actual d’este. “Abans aquell lloc era un somni”, diu l’alcaldessa.

Segons declara Llombart al Setmanari l’Ebre, la fira també servix per a reivindicar la situació de la ramaderia que viu un moment “molt desolador”. “Hi ha molts de problemes burocràtics, als ramaders se’ls paguen preus molt baixos, els pastors se queixen contínuament, però les ajudes de l’Administració són les que són”, declarava. Salvador Vergés, diputat al Parlament, qui assistirà a la fira, també parla sobre este tema en la salutació del programa d’actes: “No puc evitar tenir un pensament trist cap als nostres pagesos i ramaders: els preus sota cost, l’excés de paperassa, les sobrepoblacions de fauna… Des de fa molts d’anys que estan en boca d’ells”, manifesta Vergés.

L’alcaldessa fa una crida a tots els rasquerans, rasqueranes i visitants a vindre a la fira i gaudir de la baixada dels ramats, activitat única a les Terres de l’Ebre, entre altres que hi ha programades per a omplir un cap de setmana de diversió assegurada al municipi.

Paula Vidal Bertomeu
Paula Vidal Bertomeu
Estudiant de pràctiques del grau de comunicació de la UOC
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies