TERRES DE L’EBRE // La crisi sanitària de la covid-19 ha obligat la restauració i el comerç a reinventar-se i incorporar a tota pressa les innovacions tecnològiques que els permeten afrontar “la nova realitat”. Ha estat tanta la “necessitat” d’accelerar que empreses ebrenques com ‘TeuPorto’ o l’agència Ideos han hagut d’enllestir en temps rècord els projectes que estaven gestant.
‘TeuPorto’ s’estrenarà la segona quinzena de juny a la Ràpita. Els ‘riders‘ arriben a l’Ebre amb aquesta plataforma de comandes a domicili que es preveu desplegar a altres ciutats com Tortosa, Amposta, Deltebre o l’Ametlla de Mar. Ideos “va parir” en un cap de setmana un aplicatiu web que permet accedir a la carta dels restaurants i bars a través d’un codi QR.
L’Ebre tindrà en poques setmanes la seva pròpia plataforma ‘delivery‘, de repartiment de comandes a domicili. Identificada amb un tucà, ‘Teuporto’ es posarà en marxa a la Ràpita, amb cinc ‘riders’. Serà la segona quinzena de juny i servirà de “prova pilot” per desplegar-la durant l’estiu i progressivament, a Amposta i Tortosa, així com Deltebre o l’Ametlla de Mar. Al capdavant de ‘Teuporto’, Jordi Font i Xavi Marqués, juntament amb Josep Adell i Josep Piñol, de l’empresa ebrenca EAAPP Entertainment, han hagut d’accelerar un projecte que s’havia començat a treballar al gener, molt a poc a poc i amb la previsió de desenvolupar-se a llarg termini. “Tenim amics i gent del món de la restauració que sabien el que volíem fer. Es va fer gran i vam tenir peticions de molts establiments, tant de restauració com botigues alimentació o parafarmàcies”, ha explicat Xavi Marqués, un dels impulsors de ‘TeuPorto’.
El servei englobarà tota mena de comerç i restauració, serveis i fins i tot es preveu vendre paquets turístics o donar servei de missatgeria entre ciutadans particulars. La Ràpita servirà per testar el funcionament de la nova plataforma. “Som una empresa molt jove i hem d’anar a poc a poc i per arribar on volem necessitem fer aquesta prova pilot, a la Ràpita, una zona que controlem i on creiem que ens pot ser més fàcil”, ha apuntat Marqués. “La necessitat existeix i és normal que vulguin que arribem ja però hem de fer-ho amb calma perquè no volem fer una cosa mal feta”, ha afegit.
‘Teuporto’ arrencarà amb l’aplicació gratuïta des d’on es faran les comandes -disponible per Android i IOS- i cinc ‘riders’. “Com som una mica verges al territori sobre això, hem enviat test i enquestes a cada establiment per saber quins dies ha treballat més aquest més i les hores punta i poder optimitzar el temps dels repartidors”, ha explicat Xavi Marqués. Un cop efectuada la demanda a través de l’aplicació, l’establiment acceptarà o desestimarà la venda en funció de la seva disponibilitat, si s’accepta es farà el pagament i es localitzarà al ‘rider’ més proper a la ubicació. El client podrà consultar l’estat de la seva sol·licitud, així com el temps d’espera, des de l’inici fins a l’entrega i podrà valorar diferents variables en relació amb el temps d’espera, l’amabilitat del transportista o l’estat de la comanda. Amb els ‘marketplace’ agafant impuls a l’Ebre, i amb empreses de restauració i comerç petites que no poden aconseguir amb recursos propis fer arribar les comandes a domicili, ‘Teuporto’ vol convertir-se en la “xarxa segura de transportistes en què confiïn els empresaris i clients ebrencs”. El projecte ha rebut el suport de diferents associacions d’empresaris, federacions de comerç i consistoris de diferents municipis de les Terres de l’Ebre.
Cartes accessibles i útils des d’un QR
Un altre projecte que va haver d’accelerar per poder donar resposta a la restauració és l’aplicatiu web ‘Quetomará.com‘. L’agència de màrqueting digital Ideos, d’Amposta, van desenvolupar aquest projecte, que naixia el 8 de maig, en només una setmana i ja funciona en alguns establiments del territori. Com ha explicat Joan Garcia, gerent d’Ideos, “sorgeix d’una necessitat molt recent”, quan amb la fase 1, els restaurants i bars podien obrir les terrasses i es buscaven reduir el risc de contagi. La particularitat d’aquest projecte és que amb la lectura d’un codi QR, s’accedeix a les cartes i menús digitals que s’han penjat en un aplicatiu web, sense haver de descarregar contingut ni altres aplicacions als dispositius, i que permet als restaurants o comerços modificar-lo amb facilitat.
“No som l’única empresa que hem desenvolupat aquest producte, n’hi ha molts més, però en molts casos el codi QR porta a descarregar un pdf. Nosaltres oferim un producte innovador, molt fàcil i útil per al restaurant. Acaba sent un joc de nens. És més feixuc pujar tots els productes a l’aplicatiu web però un cop els tens tots, el restaurador pot modificar plats, begudes i es bolca al magatzem virtual. Podem configurar el menú des de l’aplicatiu”, ha detallat Garcia. El restaurador pot gestionar des de la descripció tècnica del producte, a la foto, les intoleràncies, els al·lergògens de cada proposta culinària, així com treure i incorporar ofertes. “Té molts més avantatges que una carta tradicional que després de dues o tres setmanes has de posar adhesius per modificar-la”, ha remarcat el gerent d’Ideos.
L’agència treballa perquè l’aplicatiu permeti també fer la comanda des dels dispositius, tant al restaurant com a casa per recollir-la més tard, i pagar el compte. L’acollida ha estat “molt bona” a les Terres de l’Ebre i ha “sorprès gratament” els sues impulsors. Ideos està presentant el projecte a importants sectors de tot l’estat espanyol i oferint-la a grans distribuïdors. “Els negocis poden veure les coses tan fosques que pensin que ara no és el moment d’invertir en un aplicatiu web perquè venim d’on venim, i primer necessiten generar un volum de negoci però si volem ser creatius podem fer moltes coses” ha animat Garcia. “Amb el confinament s’han accelerat coses que pensem que arriben per quedar-se per sempre” ha afegit.
Un dels negocis que ha incorporat els codis QR d’Ideos és el bar la Jijonenca d’Amposta. La seva copropietària, Encarna Matamoros, destaca la higiene i les facilitats que aporta. “La gent ho ha acceptat prou bé tot i que a la gent gran li costa una mica, els cambrers ho expliquen i els ajuden. És una forma de garantir la higiene que ens demanen i no tocar coses comunitàries”, ha remarcat. A la Jijonenca s’utilitza sobretot per escollir els gelats, els granissats i les creps. “La gent veu la foto a la carta i veu el producte acabat”, ha apuntat. “Va perfecte, pots fer els canvis que vols i pots poar i treure els productes. La gent ja pregunta si podran fer la comanda a través de l’aplicació”, ha explicat Matamoros.