El Departament de Salut desplegarà en els pròxims mesos una nova figura, la dels referents assistencials, que faran d'”enllaç” entre l’atenció primària i els hospitals. Així ho ha avançat en una entrevista a l’ACN el conseller Manel Balcells, que en donarà més detalls quan es presenten de forma oficial. La idea és que els referents assistencials facen seguiment de les proves que demanen els CAP, per evitar-ne rebutjos o duplicitats i reduir les llistes d’espera, també de les visites a l’especialista. “El gran objectiu del 2024 serà millorar la relació entre la primària i l’hospital”, afirma. Balcells també ha explicat que es tarda menys a accedir a una cita al CAP, però que encara falta millorar i que hi ha diferències territorials.
El conseller assenyala que si el 2023 s’han dedicat a “millorar les condicions dels professionals”, en referència als convenis col·lectius signats a la sanitat pública -el de l’ICS ha motivat diverses vagues el desembre, com la indefinida del sindicat Infermeres de Catalunya-, el 2024 centraran els esforços organitzatius a ordenar “fluxos, mapes i funcionalitats per millorar els resultats de salut”.
Una de les mesures que proposaran és la figura dels referents assistencials. Seran professionals de l’atenció primària, pactats amb els hospitals, i que faran seguiment de les proves i consultes que demanen els CAP, indica el conseller a l’ACN. Caldrà veure quants referents es despleguen a Catalunya i això dependrà del territori que cobrisquen, aspectes que es presentaran més endavant. “Són canvis estructurals que estem fent per millor l’accessibilitat”, destaca.
La idea de Salut és maximitzar la coordinació entre els centres d’atenció primària i els hospitals de referència a través d’estos referents assistencials i de comissions tècniques, “amb criteris marcats des del departament per treballar conjuntament”, diu el conseller, que vol “més treball en equip”. “Els professionals s’han de trobar i acordar protocols”, recalca.
Un dels objectius, indica, és que quan un pacient siga derivat a l’hospital, aquella prova o consulta externa que se li haja demanat, no siga rebutjada: “Quan s’envie un pacient, serà rebut. No se’l retorna dient que no procedeix. És una de les indignacions més grans que hi ha al CAP”.
Diferències territorials per obtenir una cita al CAP
Fa uns mesos, el conseller va presentar un pla per millorar l’accessibilitat al sistema de salut i reduir-ne les llistes d’espera, una de les principals preocupacions de la sanitat catalana des de fa anys, per l’infrafinançament, les retallades de fa una dècada i l’impacte de la covid-19.
El conseller defensa que l’accessibilitat ha millorat, però reconeix que cal “insistir per a arribar als objectius marcats”, entre els quals baixar el temps d’espera per ser visitat a la primària i que el 90% dels usuaris obtinguen cita al cap de deu dies, tot i que es vol arribar als cinc dies com a màxim. En la visita planificada als CAP, l’accessibilitat se situa ara entre el 70% i el 100% depenent del territori.