HomeSense categoriaTortosa es marca l’objectiu de duplicar la recollida selectiva en vuit anys

Tortosa es marca l’objectiu de duplicar la recollida selectiva en vuit anys

EDICIÓ PAPER // Tortosa va adjudicar el 2018 al gegant Acciona un nou contracte de neteja i de recollida de residus -va entrar en vigor a l’agost d’aquell any- que abordava a 10 anys vista el repte de fer els deures pendents en matèria de neteja viària però també sobretot de reciclatge, amb un percentatge de recollida selectiva que se situava en un insuficient 21%, el més baix de les Terres de l’Ebre. L’objectiu, segons quantifica l’educadora ambiental Marta Escolà, és arribar al 2028 a un 43,70% de selectiva. De moment, durant el primer any de contracte sencer, es va arribar al 22,8%, segons dades de l’Agència de Residus de Catalunya. La directriu és persistir en la faena de sensibilització i el desplegament de recursos que s’ha fet durant este temps. Escolà ho dividix en tres subàmbits: la ciutadania en general, el comerç i grans generadors com ara centres sanitaris o educatius. 

Pel que fa a la ciutadania, se n’ha facilitat l’accés als contenidors de reciclatge amb l’ampliació del nombre d’illes. Actualment se’n disposen d’unes 140 amb totes les fraccions: 24 de soterrades i 116 de superfície. Abans n’hi havia una vintena de soterrades i 79 en superfície -en total se n’han guanyat unes 40- i la resta eren contenidors verds aïllats -fins a 117- de recollida de resta. “Això s’ha eliminat i s’ha unificat en aquelles 140 illes”, explica Escolà, que també repassa que s’ha passat de més de 300 a més de 700 papereres a la ciutat i està previst que cada any se n’afegiran una setantena.

També s’ha ampliat el servei de recollida de voluminosos a la porta de casa. “Abans es feia només un dia a la setmana, i ara s’ha activat gairebé tots els dies. El cap de setmana anem als nuclis més allunyats”, detalla Escolà, que recorda que també la deixalleria mòbil s’ha fet arribar als diferents barris de Tortosa a més a més dels pobles. Cada barri s’assegura així tenir la deixalleria mòbil un cop o dos al mes.

Pel que fa als comerços, l’educadora també fa un balanç positiu de les accions que s’han posat en marxa, amb una ruta ampliada de recollida de cartrons comercials: “Hem fet més tasca informativa sobre este servei i s’hi han acollit més comerços”. A més a més, a l’interior del mercat municipal, s’ha habilitat un conjunt de contenidors de selectiva exclusius per als paradistes, “perquè no hagen de portar la brossa als contenidors de l’exterior”. “Se’ls hi fa la recollida diàriament i evitem acumulació de brutícia i males olors”, conclou Escolà. En la mateixa línia, enguany s’han habilitat per primer cop punts de reciclatge per als paradistes de les fires de dissabte i de dilluns, sobretot pensant en les caixes de cartró i els embalatges i plàstics que generen els firaires. 

L’altre eix d’actuació se centra en equipaments com escoles, hospitals o residències. S’han implantat com a prova pilot contenidors de reciclatge dins d’algunes escoles, al pati. És el cas de Ferreries i La Mercè, on a partir d’este dispositius es programen també recollides diàries. El mateix sistema s’ha implantat a residències de gent gran com l’Onada i Sant Miquel, i als hospitals s’ha ampliat la dotació de contenidors per a reciclatge i de punts de recollida dins dels edificis per a separar papers i petits envasos.
 

Sensibilització creixent
A banda dels recursos materials i les eines per a facilitar una millor recollida selectiva, Escolà s’encarrega sobretot de la faena de divulgació, informació i conscienciació a la ciutadania i als principals generadors de residus, sota el lema corporatiu principal del nou contracte: Estima Tortosa. El principal instrument són les xarxes socials, tot i que també es va fer algun taller abans de la pandèmia. “Informem sobre la gestió dels residus i ens fem ressò d’incidències o males pràctiques, a vegades assenyalades pels nostres seguidors mateix… Estem notant que la gent cada vegada reacciona més i indentifica com a incíviques segons quines accions”, valora. La tasca de conscienciació s’ha centrat també en els comerços, que no coneixien o no utilitzaven el servei de recollida de cartró, i Escolà admet que hi ha un camí a recórrer per a acabar de conscienciar la ciutadania en general i evitar “trobar-te un voluminós, o un residu fora quan el contenidor està buit”

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 29 = 39

Últimes notícies