La plataforma Trens Dignes, que s’havia queixat que la Subdelegació del Govern espanyol a Tarragona no la convoqués a la trobada en què dirigents d’Adif i de Renfe van explicar l’impacte de les obres al túnel de Roda, ha aconseguit finalment tindre un contacte directe amb el subdelegat, Santi Castellà, al qual també van assistir el delegat del Govern a l’Ebre, Joan Castor Gonell, i el senador socialista Manel de la Vega. Trens Dignes ha admés que la seua exclusió de la planificació dels serveis alternatius previstos per a driblar els talls de l’R15 i l’R16 entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, va ser fruit d’un “malentès”, i va aprofitar la reunió amb Castellà per a reclamar que mentrestant dure el tall ferroviari, que s’iniciarà l’1 d’octubre i previsiblement durarà fins al març, els trens de llarga distància Euromed, que fan servir la línia d’alta velocitat (TAV) per l’estació del Camp de Tarragona i, per tant, no estan afectats pel tall, tornen a aturar-se a l’Aldea. Concretament, el grup de pressió ebrenc exigix que hi facen parada els que surten de València a les 9.05 i les 11.25 h del matí, així com els que surten de Barcelona en direcció València a les 16.10 i 20.30 h, i a més a més, demana que s’hi apliquen preus de mitja distància mentre duren els treballs a Roda.
Durant cinc mesos, a l’R16 caldrà agafar un bus per a fer el trajecte entre Tarragona i Sant Vicenç, i a l’R15 els serveis se desviaran per Valls. El resultat és un increment dels temps de viatge, i Trens Dignes reclama bonificacions i tarifacions especials, com a mínim mentre duren les obres i el servei de Regionals es veja afectat al cent per cent.
A més, la plataforma reclama l’activació d’un abonament de Targeta Plus per a l’Avant, el tren d’altes prestacions que Renfe s’ha compromès a recuperar a partir de l’octubre entre Tortosa i Barcelona, i que també utilitza la línia del TAV. Així mateix, demanen que es mantinga la bonificació al 50 % de l’Avant de forma indefinida, més enllà de les obres de Roda, per tal de garantir-ne l’ús. Quan va entrar en funcionament, el gener del 2020, va tindre poca demanda, i després d’eliminar-lo per la pandèmia, Renfe no va tornar a posar-lo en circulació.
Finalment, Trens Dignes insistix que les obres, que permetran la instal·lació d’ample europeu, s’aprofiten com a una oportunitat per a millorar les condicions i les freqüències de les connexions entre Barcelona, Tarragona i les Terres de l’Ebre.
Al seu torn, el sindicat CCOO s’ha mostrat “preocupat” pels problemes que generarà el tancament de la circulació de trens. El sindicat alerta que són més de 15.000 les persones que fan ús del servei cada dia, la majoria estudiants, pacients i treballadors. CCOO exigix mesures complementàries a les anunciades i també compensacions per als viatgers perjudicats, i assenyala que hauria tingut més lògica acabar el ramal entre Vila-seca i Castellbisbal abans de tancar els túnels de Torredembarra i Roda, ja que alguns trens s’haurien pogut desviar pel nou ramal.
Per la seua banda, ERC ha demanat la compareixença al Parlament de la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i del ministre de Transports i Mobilitat, Óscar Puente, perquè expliquen com gestionaran “les conseqüències de cinc mesos d’obres”.