HomeSocietatUn tast a cegues demostra que les ostres del Delta són millors...

Un tast a cegues demostra que les ostres del Delta són millors que les franceses

Les ostres del delta de l’Ebre superen a les seues competidores franceses en aparença, aroma, sabor i textura. Esta és la principal conclusió del tast a cegues organitzat per la Fundació Alícia per encàrrec del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural amb l’objectiu d’analitzar per què l’ostra francesa té una millor acollida al mercat català, on es ven més i a preus més elevats, que no pas l’ostra cultivada a les badies del Delta. “Volíem analitzar si era una qüestió comercial i de comunicació o perquè una ostra realment era millor que l’altra”, explica Jesús Gómez, director territorial d’Acció Climàtica. La pregunta, per tant, era clara: Els francesos venen més ostres perquè les fan més bones o perquè saben vendre-les millor? La resposta ha estat la segona.

Un tast a cegues amb 18 experts

El tast a cegues va tenir lloc el passat mes de maig a les instal·lacions de la Fundació Alícia a Món Sant Benet i hi van participar 18 experts entre cuiners de la Fundació Alícia, dietistes, químics i també els xefs de diferents restaurants com l’Ò de Sant Fruitós de Bages (amb una Estrella Michelin) o del Restaurant ca l’Amador. Els tastadors van poder provar dos ostres franceses l’Amélie i la Guillardeau número 3 – es tracta de les ostres franceses més reconegudes i comprades per part del consumidor- i dos ostres del Delta, una cultivada a la badia del Fangar i l’altra a la badia dels Alfacs, ja que el lloc de cultiu i el seu ecosistema influencia les característiques organolèptiques de les ostres.

Com a conclusió general, la Fundació Alícia destaca en el seu informe del tast a cegues que en tots els 4 atributs analitzats (aparença, aroma, sabor i textura) les ostres del Delta són les preferides per més tastadors respecte de les ostres franceses. L’aroma a mar, el sabor marí i iodat i una textura carnosa i ferma són alguns dels atributs que els tastadors han pogut trobar en l’ostra del Delta. Per tant, la conclusió que se’n pot extraure és que l’ostra del Delta és millor que la francesa.

“És la constatació del que molts dels nostres clients ja ens havien dit, fins i tot restauradors amb Estrella Michelin, però és molt diferent que ho diguem natros a què en quede constància en un tast a cegues”, valora Gerardo Bonet, gerent de la Federació de productors de mol·lusc del delta de l’Ebre.

Estratègia de valorització de les ostres del Delta

Un dels objectius del tast a cegues era el d’analitzar per què hi ha millor acollida de l’ostra francesa al mercat català. La Fundació Alícia en el seu informe insistix que “una les principals causes que porten als restaurants i consumidors a prioritzar les ostres de França abans que les del territori català és el desconeixement que les Terres de l’Ebre són productores d’ostres”.

Alerta, per tant, que existix “una falta de comunicació per apropar el producte” i recomana als productors implementar una estratègia de valorització de les ostres del Delta.

En el marc del tast a cegues es va analitzar també quines eren les exigències dels restauradors a l’hora de comprar ostra. Així l’informe recull que els restauradors “veuen important assegurar una regularitat i homogeneïtat de les ostres d’un mateix lot, principalment el calibre i l’aparença de la closca i la carn de l’ostra per assegurar que els plats de l’oferta gastronòmica siguen el més similars possible”, asseguren en l’informe. “El que demanen és que hi hague producte i amb regularitat tot l’any i això és el que estem ara treballant”, explica Hogan Castells, productor d’ostres del Delta i que va participar en el tast aportant dos mostres d’ostres dels seus vivers.

Segons Castells, els restauradors van valorar sobretot “la qualitat” de l’ostra i el fet que es tracta “d’un producte de proximitat”. “Les badies del Delta són molt riques en fitoplàncton, i per això la nostra ostra té este gust especial a mar”, assegura Gerardo Bonet.

Per conquerir el mercat català, per tant, on ara majoritàriament es ven ostra francesa, “cal garantir una producció molt més estable tot l’any, molt pensada en la restauració i pensar en aquells ítems que ara fan que l’ostra del Delta no estigue tan ben posicionada”, insistix Jesús Gómez, del Departament d’Acció Climàtica. “La bona notícia és que a nivell de producte es reconeix l’ostra del Delta com a millor que la francesa, però posa deures als productors en quant a la capacitat comunicativa i de màrqueting i de millora de la comunicació”, conclou Gómez.

Davant el repte de millorar-ne la comunicació i la comercialització, Gerardo Bonet, reconeix que guanyar quota de mercat a Catalunya és un dels principals reptes de Fepromodel que encara continua enviant una gran quantitat d’ostres al mercat francès. “Ho estem fent, però costa molt arribar al consumidor. És una faena que ha de ser constant i, a poc a poc, anar guanyant mercat i que el consumidor sàpiga que al Delta es produïx ostra i que és d’altíssima qualitat”, manifesta Bonet.

Leonor Bertomeu
Leonor Bertomeu
periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 44 = 51

Últimes notícies