Una cinquantena de camions han alentit la circulació durant dues hores a l’N-340, entre l’Aldea (Baix Ebre) i Alcanar (Montsià). Després de recórrer el trajecte en els dos sentits han tallat el trànsit durant mitja hora a l’encreuament de l’Aldea, on conflueixen els accessos de l’AP-7, l’N-340 i l’autovia C-12 de Tortosa. S’han generat importants cues fins que s’ha donat la protesta per acabada a un quart de vuit. Els camioners ebrencs denuncien el sobrecost que han d’assumir pels peatges però també la mala planificació de la seva mobilitat interna que els suposa circular per trams urbans on es poden produir accidents. Els organitzadors de la marxa lenta han qualificat la participació “d’èxit” i han demanat que se’ls deixi de criminalitzar tenint en compte que el problema és la falta d’inversions en infraestructures que acumula el territori des de fa dues dècades.
Els transportis han volgut mostrar el seu “descontentament” i exigir a les administracions que replantegin la mesura de desviar sense excepcions els vehicles pesants per l’autopista. “De la nit al dia a l’N-340 no es pot operar quan passaven milers de vehicles diaris. S’han tret els camions i han acabat la feina i ens han deixat abandonats. Demanem sentit comú. Que surtin de les oficines i vegin els problemes reals”, ha demanat David Bladé, president de la Cooperativa de Transportistes de Tortosa, COTRAT.
Bladé ha posat alguns exemples de com s’ha complicat la mobilitat interna d’alguns transportistes que operen entre municipis de les Terres de l’Ebre. Un dels casos és l’abastiment de la cimentera d’Alcanar, a tocar de l’N-340, on ara només s’hi pot accedir per carreteres secundàries. Els camioners que hi porten argila des del Pinell de Brai, a la Terra Alta, no poden enllaçar amb la carretera nacional a l’Aldea i han de desviar-se fins a Ulldecona, passant per carreteres estretes i trams urbans on fins i tot hi ha centres escolars propers. “Volem operar amb normalitat a les empreses, polígons i indústries del territori”, ha reclamat el president de COTRAT. “Ara ens costa més quilòmetres, més combustible i més temps, a part de la seguretat perquè hi poden haver accidents”, ha afegit.
Bladé també ha advertit que l’AP-7 no està preparada per assumir el volum de vehicles que s’hi ha desviat. “L’N-340 és una arteria de l’estat espanyol que comunica Àfrica amb Europa. Es calculava el pas de 25.000 vehicles diaris i l’alternativa que tenim és una AP-7 precària, que no tenim clar que compleixi les normes de seguretat i amb àrees de servei precàries”, han denunciat des de COTRAT.
“Tot recau sobre els transportistes i a sobre que hem d’assumir els costos sense que hi hagi alternatives”, ha insistit Bladé. “Estem criminalitzats i volem que es busquin solucions”, ha dit. “El problema és la falta d’inversions durant 25 anys en infraestructures. Aquí ha evolucionat tot menys les infraestructures. Només han canviat els peatges per reduir-hi personal”, ha sentenciat.
Marxa lenta fins a Alcanar
Els camions han sortit a les cinc de la tarda del polígon Catalunya Sud de l’Aldea i han circulat, a poc més de 50 quilòmetres hora, plegats, fins a Alcanar. Allí han fet un canvi de sentit i han tornat a fer el mateix recorregut en sentit nord. Quan han arribat a la rotonda que dona accés a l’N-340, l’AP-7 i la C-12, a l’Aldea, han bloquejat totes les sortides durant mitja hora i han fet sonar el clàxons en senyal de protesta. El tall ha provocat llargues cues a les tres vies i també ha mantingut retinguts els busos que venen i van a Barcelona i que tenen una parada d’enllaç amb Tortosa en aquesta rotonda. A un quart de vuit de la tarda han dissolt la protesta.