L’Ajuntament de Tortosa ha iniciat les obres del cinturó verd de les muralles amb un cost de 529.980 euros, un 40 per cent inferior al pressupost de licitació, que s’havia fixat en 886.078 euros. L’empresa adjudicatària, Regimovi SL, té un termini de 19 setmanes per a executar el projecte. El govern municipal (Movem-PSC i ERC) preveu posar-lo en marxa a la primavera de 2025.
Els primers treballs han començat al camp de la Torreta, a l’extrem nord de la ciutat, un dels punts d’inici i final del recorregut cicloturístic que resseguirà el conjunt emmurallat aprofitant l’actual traçat de diversos camins i carrers. L’itinerari, amb una longitud de gairebé tres quilòmetres, passarà pel carrer Esplanetes, el camí del barranc del Rastre, la pujada al Parador, la plaça de la Immaculada, el carrer Jaume Tió i Noé, el carrer Major de Remolins i la travessia del Mur, fins a la torre medieval del Célio i l’antic camp de la Torreta, l’altre punt de partida i arribada.
Esta nova via verda urbana enllaçarà amb importants elements patrimonials del conjunt emmurallat, com el fortí d’Orleans, el portal de Tarragona, el fortí del Bonet, les avançades de Sant Joan i la Torre del Célio, tots ells catalogats com a béns culturals d’interès nacional (BCIN) de Catalunya.
Les principals intervencions inclouen la creació d’infraestructures per a la via ciclista i la millora de la il·luminació del cinturó verd amb energia solar. Als dos extrems de l’itinerari, al fortí d’Orleans i al camp de la Torreta, se construiran aparcaments per a vehicles amb pèrgoles fotovoltaiques per a carregar bicicletes elèctriques, a més de zones vegetades de descans. Altres actuacions previstes són la senyalització vertical de tot el recorregut i la restauració ambiental dels elements patrimonials, en concret se procedirà a la retirada d’espècies vegetals invasores al portal de Tarragona i al fortí del Bonet.
L’alcalde de Tortosa, Jordi Jordan, i la regidora de Serveis Municipals, Marga Abelló, van visitar divendres passat l’inici de les obres. Segons Jordan, “el circuit verd de les muralles permetrà posar en valor els sis quilòmetres de muralles de Tortosa” i confia que esta actuació “impulsarà la candidatura per a declarar-les Patrimoni Mundial de la UNESCO”. Tortosa, juntament amb altres ciutats mediterrànies amb fortificacions entre els segles XIV i XIX, impulsa este reconeixement.
El projecte de circuit verd forma part de la segona convocatòria del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinacions, promogut pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, i es finança íntegrament amb els fons de recuperació Next Generation.