L’auge d’Itàlia com a destinació turística entre els tortosins i, en general, entre els ebrencs que fan turisme a l’estranger no només queda reflectit a les estadístiques. Des del taulell d’una de les agències de viatges amb més pes de la ciutat, Viñolas, també es confirma este interès creixent. Segons Mireia Lluís, responsable del departament de reserves, “els viatges a Itàlia han viscut un repunt clar, especialment entre parelles, famílies i grups d’amics que busquen escapades culturals o viatges personalitzats”.
Els destins més sol·licitats són un clàssic: Roma, Florència i Venècia lideren la llista, seguits de la costa amalfitana, Sicília i Sardenya per a viatges d’estiu. Milà, Bolonya o Nàpols guanyen terreny, gràcies a les bones connexions amb vols de baix cost. “També notem molt interès per la zona de la Puglia, a l’extrem sud del país”, explica Lluís.
Una altra tendència que destaca són els creuers pel Mediterrani, que permeten visitar diverses ciutats italianes en un sol viatge: Roma, Nàpols, Palerm o fins i tot Malta i les illes gregues. “Els creuers han sigut el producte estrella del 2024”, apunta.
Els motius de l’èxit d’Itàlia? Per a Lluís, són múltiples: “Té de tot: art, cultura, gastronomia, natura, i platges… I per a tots els pressupostos. A més, als ebrencs els encanta agafar un vol, llogar un cotxe i fer una ruta, per la Toscana o pels llacs italians”.
L’interès creixent també es reflectix en un canvi de perfil del viatger. Abans predominaven els circuits organitzats, ara guanyen força les escapades personalitzades, especialment entre jóvens, parelles i famílies. Tot i això, els viatges organitzats seguixen sent populars entre jubilats o persones que preferixen viatjar amb tot resolt.
Les xarxes socials també juguen un paper fonamental: “Molts clients venen amb destins concrets que han vist a Instagram o TikTok, com la Puglia o la costa amalfitana”, assenyala. Esta influència digital s’ha tornat clau a l’hora d’inspirar nous viatges.
Pel que fa a l’estacionalitat, Itàlia triomfa especialment a la primavera i a la tardor, mentre que Sardenya i Sicília tenen molta demanda a l’estiu. Lluís recomana reservar amb antelació per a evitar problemes amb allotjaments o entrades als llocs més turístics en temporada alta. “Sempre hi ha problemes per a trobar entrada a llocs com la Galeria Uffizi de Florència, entre altres, si no es fa amb previsió”, advertix.
França lidera
Tot i l’auge italià, França es manté com a destinació líder entre els tortosins i els ciutadans de la regió de l’Ebre, en general, gràcies a la seua proximitat, l’oferta familiar —com el parc Eurodisney— i regions com la Provença, la Bretanya o l’Alsàcia, especialment a l’hivern amb els mercats de Nadal. “París i Eurodisney seguixen sent el número u, especialment en comunions”, afirma.
Mirant cap al futur, Viñolas detecta un interès creixent per destinacions més llunyanes com el Japó, Islàndia o Tailàndia, així com per països emergents com Albània, Montenegro o Eslovènia. “Els tortosins cada cop busquen experiències més diverses, però valoren molt la flexibilitat, les assegurances i la comoditat, especialment després de la pandèmia”, conclou Lluís.