Diversos trams de la capa asfaltada de la carretera TV-3443, coneguda com de la Carrova que antigament unia Tortosa i Amposta, reposen al mig de bancals conreats al marge dret del riu Ebre. La força de l’aigua, especialment d’un barranc de la Galera desbordat, va trencar el paviment i el va desplaçar desenes de metres, com peces desmuntables. El vial, paral·lel al canal de la Dreta de l’Ebre, és una de les afectacions més visibles del pas destructiu de la borrasca Alice pel Montsià, com mostren les imatges amb dron preses per l’ACN. A l’altra banda, Carreteres de la Generalitat treballa per posar a punt la C-12, on la força de l’aigua va trencar i arrossegar tanques i senyals, deixant muntanyes de brossa i fang que tallen el trànsit.
Una patrulla dels Mossos, situada a la C-12 just davant de la torre de la Carrova, al terme municipal d’Amposta, informa els conductors que la carretera es manté tallada i que han de girar cua. L’altra carretera paral·lela al canal de la Dreta, la local TV-3443, la carretera antiga, tampoc es troba operativa. Aquest vial dona accés a un escorxador industrial d’aus així com a nombrosos horts i finques entre el canal i la riba del riu Ebre, fet que la converteix, a la pràctica, en una via de servei.
Màquines retroexcavadores i netejadores, camions i operaris treballen en les dues carretreres a cada costat del canal per reobrir-les al més aviat possible. En el cas de la C-12, muntanyes de canyes i deixalles s’acumulen en els punts del traçat més propers al barranc de la Galera. Senyals i tanques de seguretat laterals han desaparegut en molts trams. Algunes de les peces de pedra de la part superior de l’estructura del pont han quedat aixecades.
Malgrat tot, el paviment sembla no haver sofert greus danys. No es pot dir el mateix en el cas de la carretera local que és titularitat de la Diputació de Tarragona. Trams de desenes de metres han quedat deformats, arrencats i desplaçats en peça. Alguns es poden veure al mig de finques d’hortalisses, cítrics o oliveres properes al riu Ebre. Allí també han anat de parar, en alguns casos, les tanques de protecció lateral.
Novament, un episodi de forts aiguats a l’interior del Montsià deixa fora de servei un dels eixos viaris de comunicació més importants del territori a l’entorn de la desembocadura a l’Ebre del barranc del Montsià. Un dels episodis més greus va tenir lloc l’octubre de 2018. Llavors, el col·lapse del barranc de la Galera quan passa per sota de les dues carreteres i del canal va destrossar, rebentant per sota, el paviment de la C-12.
Per solucionar-ho, el Departament de Territori va invertir 200.000 euros per reconstruir el vial i l’escullera de protecció d’aquesta carretera, però també instal·lant un calaix més gran amb una major capacitat de desguàs per, teòricament, minimitzar el problema. Les obres van durar dos mesos, durant els quals el trànsit va quedar també tallat durant dies i limitat mentre s’executaven les obres.
El problema de base, però, persisteix, tal i com ha publicat l’ACN en diverses ocasions. Entre les dues carreteres que passen per sobre del tram final del barranc, pocs metres abans de desembocar a l’Ebre, transcorre el viaducte del canal de la Dreta de l’Ebre. Una infraestructura construïda al segle XIX amb uns ulls amb una capacitat de desguàs molt limitada i que la brossa que baixa amb la barrancada col·lapsa fàcilment, creant una presa i inundant les dues vies. Tant el Govern com la Comunitat de Regants de la Dreta han manifestat públicament i en diverses ocasions la seva voluntat d’estudiar solucions duradores per resoldre el problema que, de moment, no s’han concretat.
Galeria d’imatges:
Fotos: ACN