HomeSocietatBenifallet acull les Primeres Jornades de Memòria Democràtica

Benifallet acull les Primeres Jornades de Memòria Democràtica

Les I Jornades de Memòria Democràtica de Benifallet són el resultat del projecte Stolpersteine de l’Ajuntament amb l’objectiu d’homenatjar quatre fills del municipi, Francisco Margalef, Antonio Povill, Tomàs Salaet i Joaquín Cid que van patir l’exili, la deportació i, fins i tot, la mort per defensar els seus ideals.

Estes jornades, que tindran lloc del 14 al 16 d’octubre, tenen com a eix central el treball de recerca de Mireia Margalef Castillo, a qui cal felicitar per la seua decisió valenta, que va rebre la Menció d’Honor del Memorial Democràtic de la Generalitat.

 

PROGRAMA

 

Divendres, 14 d’octubre

18.00 hores Acte inaugural de l’homenatge a càrrec de l’alcaldessa de Benifallet, Mercè Pedret i Ramos, del Director General de Memoria Democrática, Diego Blázquez, i del responsable de la Xarxa d’Espais de Memòria de Catalunya, Josep Font Sentias.
Presentació del projecte Stolpersteine de Benifallet, a càrrec de la regidora de Memòria Històrica, Sílvia Folqué Beltran.

A continuació: Presentació del llibre Quatre benifalletencs als camps nazis, amb la intervenció de la seva autora Mireia Margalef Castillo i dels professors Marc March Mayo i Joana Subirats Álvarez. Projecció de l’audiovisual sobre els quatre deportats elaborat per Jordi Cañardo Cánovas Assutzena Povill Espinos, historiadora.

19.30 hores Les arrels dels nostres deportats, a càrrec d’Amparo Treig Vidiella, psicòloga, i Gemma Vidiella Artiola, investigadora local.

20.30 hores Cloenda de l’acte amb Carlos Hernández de Miguel, periodista, i per Sergio Giménez, historiador i professor de secundària. Presentació de l’obra Memoiria de l’artista francesa i benifalletenca Nanu amb l’actuació musical de David Espinós Querol i lectura de poemes de l’actriu de doblatge, periodista i interiorista Gemma Ibáñez Escudé.

 

Dissabte, 15 d’octubre

9.00 hores Obertura de les I Jornades de Memòria Democràtica de Benifallet, a càrrec delscoordinadors del grup DEMD Ebre, Carme Maigí i Lluís Montull.

9.30 hores Conferència: La responsabilidad franquista en la deportación de españoles a loscampos nazis, del periodista Carlos Hernández De Miguel, autor de «Los últimosespanyoles de Mauthausen».

10.30 hores Conferència: Joaquín Cid Pasanau: secretari d’Ajut del Comitè català del SocorsRoig Internacional i antifeixista irreductible, de Sergio Giménez, historiador i professor de Secundària.

11.30 hores Pausa-cafè.

12.00 hores Presentació de l’exposició de la URV «Lliçons per al present. Rotspainer, treballadors forçats espanyols a la II Guerra Mundial. La (des)memòria europeade l’antifeixisme», a càrrec de Jaume Camps Girona, Doctor en Història, ambpresentació de Roser Merlos, historiadora.

13:00 hores Conferència de l’historiador Luc Benoît Els espanyols deportats a l’illa d’Aurigny(llengua francesa, subtítols en castellà), traducció a càrrec d’Hélène Marino.

14.00 hores Dinar (interessats/interessades cal confirmar al telèfon de l’ajuntament 977 46 2005)

17.00 hores Conferència: Historia y memoria del campo de concentración de Vernet d’Ariège, de Raimon Cubells i Fernando Sánchez, de l’Amical de Vernet.

18.00 hores Conferència: «Els deportats ebrencs al camp de concentració de Neuengammei subcamps», de Joan Bta. Beltran Reverter, de l’Amical de Neuengamme.

19.00 hores Projecció del documental Gurs, historia y memoria de Verónica Sáenz, a càrrec delsproductors Anabel Beltran i Fernando Yarza. En acabar, taula rodona.

 

Diumenge, 16 d’octubre 

10:00 hores  Viatge als escenaris de la memòria amb lo llagut Benifallet, a càrrec de Terra Enllà.

12.00 hores  Visita a les Coves Meravelles i a la Cova del Dos

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies